Amanda Jenssen Bloggen

Bloggen för dig som inte har staken i fönstret

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Amanda är enorm

Posted by Roger Krook på 27 december 2014

amanda enorm

AJ har legat 23 veckor på Svensktoppen och ändå hunnit med ett rep(til)-möte.

Uppdaterat 27 maj 2015

.

Roa Er kungligt! Läs Amanda Jenssen Bloggen!

Som några kanske minns försökte jag under en period para ihop Amanda och Carl-Philip. Det gick sådär, men när hon sjöng ”I choose you” för Carl-Philip trodde jag att jag skulle lyckas. Tyvärr fanns det en orm i paradiset och Sverige fick inte se AJ som prinsessa.

.

sofia hellqvist med orm

Men håll med om att den blivande Hennes Kungliga Höghet Prinsessan av Sverige på något sätt påminner om Amanda. Det är något med den här bilden som för tankarna till vår hjältinna, eller hur?

.

en orm

När jag var liten blev jag fullständigt fascinerad av den här ormdansösen. Inte för att hon dansade med ormar, utan för att hon var det sötaste jag dittills hade sett. Jag tycks ha en förmåga att springa på blondiner med ormar.

Ormdansösen är dock inte min idealkvinna, hon slingrar sig bara. Det är inte heller Amanda, hon bara skriver musik och spelar upp den. Nej, det här är för evigt min idealkvinna, tillåt mig att presentera henne:

.min drömkvinna

Jag är helt säker på att jag känner igen den här scenen. Min trogna hustru möter mig vid dörren i vår nya våning på Strandvägen, när jag kommer hem efter en dag på regementet. Men det där med trogna ska ni inte ta så allvarligt. Jag är en modern man som så gärna unnar henne en och annan otrohetsaffär för lite omväxling. Men om någon rör min älskarinna blir jag en tiger!

När jag var liten berättade jag för alla som ville lyssna att jag hade levt ”förr i världen” och varit med om en massa spännande saker. Jag hade bott i Gamla Stan. Men det var väl innan HM Konungen såg till att den eländiga slummen på Ladugårds Strandgata fick ett nytt liv som Strandvägen 1886. Då flyttade en annan dit på två röda.

Folk brukar fråga varför jag inte var apelsinflicka, änglamakerska, mursmäcka, sumprunkare, tittare, tattare, nasare, teaterpatrask eller dillhaj om jag levde på 1880-talet. Men hallå … har ni någonsin hört någon berätta om ett tidigare liv som spetälsk, träl, tiggare eller något annat dötrist?

.

utrymning

Nu måste jag sluta, för jag ska gå under jorden. Och kom ihåg: När atombombens åska rullar, vätebomberna smälter bergen till glöd och vi kanske ser Tidens Ände – då gäller fortfarande den svenska sjukförsäkringen! Så tag med dig sjukförsäkringsbeskedet och utrym med ett leende och en glimt i ögonvrån. (Som snubben på bilden ovan.) Själv stannar jag i Amanda Jenssen Bloggens Hemliga Högkvarter tjugo meter under jorden och käkar sockervadd.

Med rostad lök..

.

.

Jag dricker bara whisky som medicin mot ormbett. Så i helgen ska jag fira här i skyddsrummet – med en låda whisky och en låda ormar.

.Home

Skriv något mysigt

