Amanda Jenssen Bloggen

Bloggen för dig som inte har staken i fönstret

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Amanda på återträff + dansar med tumlare

Posted by Roger Krook på 07 december 2014

amanda jul 2014

Annandagen:

Så mycket bättre låter oss lära känna artisterna närmare, inte minst genom de spex som var och en ska ordna. Amanda drog naturligtvis iväg med hela gänget till EN ÖVERGIVEN FYR. Vad annars? Carola satte ihop en gospelkör som fick uppträda i en lokal kyrka. Till en början satt publiken bara och stirrade. Men när Orup förvandlades till en baptistpastor från Alabama lossnade det och stämningen blev glad och varm. Se själv här:

.

.

Från fröken till öken. Nu är det kallt i Salton City. Knappt 20 plusgrader mitt på dagen. I Himlen är det å andra sidan alltid jul:

.

.

Juldagen: Så mycket bättre återträffen på Tv4. Se här

.

Julafton:

.

.

Sebbe Staxx: Idag firar jag Jesus.

God Jul!
.
amandas jul

Guds frid i (tvätt) stugan!

Amandas blandband till jul är helt enkelt perfekt. Jag hade inte kunnat göra det bättre själv. Lyssna här!

Apropå jul. De som lever med folk som har beroendesjukdomar (dvs tittar för djupt i glaset) drömmer kanske om en vit jul. För andra är julen ett tillfälle till lågmält och prestationsbefriat festande eller snarare avkoppling. Man behöver inte känna samma press att ha kul som på midsommar och nyår. Det är nästan lite status att ha tråkigt på julen. Magnus Uggla twittrade hela julafton och räknade timmarna tills skiten skulle vara över.

En gång kände jag en kvinna som brukade arrangera julfirande för dem (inklusive hon själv) som föll utanför normen: Nyskilda, ensamstående, barn till beroendesjuka, folk som inte hade kontakt med sin släkt och så vidare. Idag läste jag om folk som gör det i större skala, med veganmat och julpyssel men utan alkohol. Säkert en befrielse för många. En gång kom en arbetskamrat och jag på att inte någon av oss hade något planerat julfirande, så vi firade med varandra. Jag tycker det var en rätt kul grej, att ingå i en grupp som har det gemensamma att medlemmarna inte ingår i någon grupp.

Andra är Jehovas Vittnen och passar på att ta passen med OB-tillägg som ingen annan vill ha. Och några firar jul på anstalter, sjukhus eller handelsfartyg. En gång skickade jag ett blandband till en sjöman och besättningen hade suttit mitt på Stilla Havet och lyssnat på Sjömansjul på Hawaii på julaftonskvällen.

.

.

Själv gör jag som A. Jenssen (bilden ovan) och firar vinterfestligheterna på en skön tvättomat. Och ska jag mot förmodan förflytta mig någonstans gör jag det medelst cykel och båt. Eller som man säger på sjön: Skepp & Hoj.

En gång frågade jag en man hur det var med hans bror. Han svarade: Efter många års ihärdiga försök har han till slut lyckats supa ihjäl sig. Den som försöker supa ihjäl sig har kanske störst chans att lyckas någon stor högtid som jul eller midsommar. Jag trodde inte min bror skulle överleva midsommaren, men han är still going strong när julen står för dörren. Å andra sidan sägs det att många dör strax efter jul. Dom försöker hålla sig vid liv över julen och när dom har uppnått sitt mål känner dom sig nöjda och tar ner skylten. Livet är ett mysterium.

Av hälsoskäl bör man byta ut rött kött (däggdjur) på julbordet mot fisk om man inte vill vara vegetarian. Allra bäst är musikalisk fisk som lutfisk och tonfisk. Elektriska fiskar går också bra: Strömming och kabeljo. Annars kan man alltid äta Mysig Mos (Cozy Mash) från Harvard University. Inget för mo(r)sgrisar.

På 40-talet var det krig mellan läkarna och Are Waerland. Läkarna avfärdade grönsakspropagandan med argumentet att människan inte är gräsätare. Då kunde nog ingen i sina vildaste fantasier drömma om att Harvard University skulle publicera ”mysiga” veganrecept. Are Waerland hade nog inte gillat att vetenskapen numera rekommenderar kaffe och (om man tål det) lite alkohol. Däremot har han fått rätt om det mesta när det gäller andra saker, från ventilation av bostäder till att undvika kött och socker. För att inte tala om rökningen.

.

rökning

Några nyårslöften kommer jag inte att avge i år. Det känns som jag redan har uppnått allt man kan uppnå när jag har en av dom fem bästa amanda-bloggarna i sydvästra Norrbotten.

Ars ok fridur!

.

amanda jenssen

PS

Om du möter en kvinna i tvättstugan som ser ut så här och säger: ”-Om farbror följer med in i torkrummet ska farbror få en pilsner” så är det inte Amanda. Då är det TVÄTTSTUGERÅET.

DS

.

amanda jenssen gitarr

Amandas låtskrivarkit till Musikhjälpen sålde för 17,300 bananer. Den som köpte läser rimligtvis det här, så: GRATTIS! .

.amanda och ola salo

Amanda i stumfilmsoutfit.

..

.

En värdig avslutning på Så mycket bättre. Amanda var i rekordform och gjorde två underbara nummer. Så kan det gå när allting sitter där det ska.

God jul.

Home

Skriv något mysigt

