Amanda Jenssen Bloggen

Bloggen för dig som inte har staken i fönstret

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Med nördigheten som tröst

Posted by Roger Krook på 09 juni 2014

ost tröja amanda jenssen

 

Den som till äventyrs inte läst och memorerat de senaste 100 inläggen ska få en sammanfattning av det viktigaste:

Jag: -Hej, Amanda! Tack för att vi på Amanda Jenssen Bloggen fick släppa nyheten om din nya dubbel-CD. Varför en dubbel-CD?
Amanda Jenssen: I tider av digital distribution kändes det lite annorlunda med en dubbel-CD. Två ostskivor, precis som jag brukar äta varje morgon.
J: Ja, man skulle väl kunna säga att temat för skivan är just ost?
AJ: Det stämmer.
J: Har det något att göra med att du fått Riksost som sponsor för … ostskivorna?
AJ: Absolut inte. Jag har alltid gillat ost. Från Riksost.

J: Vad är det för låtar på ostskivan?
AJ: Det är mest nya versioner av gamla hits.
J: Är det stora förändringar av … budskapet?
AJ: Nej bara detaljer. Happyland heter till exempel Riksostland istället. Och på Ghost har jag bara tagit bort dom två första bokstäverna.

J: Varför är du så förtjust i ost?
AJ: Det är musigt med ost. Och sexigt.
J: Kan du ge ett exempel på sexig ost?
AJ: Ja, Porr Salut.

J: Det var roligt att få lite ny musik från dig, det var ett tag sedan.
AJ: Ja, det var i Grevéns tid.
J: Har du något mer som du vill säga?
AJ: Ja, att alla ska köpa mina OST-tröjor.
J: Det ska vi göra. Tack för intervjun.
AJ: Varsågod.

J: Bara en sak till Amanda. Det är ju första april och många kommer tro att du luras. Kan du lägga upp en video och sjunga en låt från ostskivan? Med ukulele, katt och hatt? Så folk förstår att det här inte är något skämt.
AJ: Jorå, det kan du hoppa upp och sätta dig på! Klicka här!

.

.

Med Låtskrivaren Allan kan du skriva schlager-texter till de tio kommande årens melodifestivaler! Eller närmare bestämt en miljon unika textrader.

Kärleken                  ler mot                 vår kärlek          om och om igen            som en dröm         i skyddsrummet

Solen                     sjunger om              mitt hjärta         när du ler mot mig        och allt blir bra   med en glad melodi

Alla vackra flickor       vinkar till             blommorna           så änglarna sjunger       en dag i maj        och kärleken står i blom

Sommaren                  lyser även på           en liten stuga      i världen                 en vanlig dag       och jag är kär

Du                        är                      min sång            och min glädje            med kärlek          för jag är ett spöke

Jag                       drömmer om              en jul hemma        i mitt hjärta             på sommaren         en solig dag

Vår kärlek                är som                  en satellit         när jag kommer            för evigt           bak i bilen

Du och jag                älskar                  kärleken            i en sång                 en gång             för länge sedan

Vi                        ser                     en stormvind        som växer                 i ett möte          och jag älskar dig

Varför sörja när man      har                     allt                i livets teater           när det är sommar   i dina ögon

 

Sista gången Amanda Jenssen syntes i offentlighetens ljus var på/i tv-programmet Tack för musiken. Sedan kom nyheten att hon ska vara förband till Rolling Stones i sommar. Några spelningar på festivaler i sommar har det inte hörts något om och Livenation har bara spelningen med Rolling Stones. Och i höst blir det tv-serien Så mycket bättre.

Men vi tolkar tystnaden positivt: Att AJ är fullt upptagen med att skriva ny musik! Eller så är hon i Salton City och njuter av värmen (40 grader på dagen och 20 på natten) – med festivalen i Coachella på bekvämt avstånd. Det kan nog bli bra, bara hon inte går in i Salton City High School, den övergivna skolan som Gud glömde. En ofattbar ondska närmar sig jorden och skuggan av en svart vinge faller över en övergiven byggnad i öknen. Så vad som än händer: Snälla, rara Amanda … GÅ INTE NER I KÄLLAREN!

.

.

Den bästa reklamfilm som någonsin gjorts.

Kolla här.http://www.livenation.se/artist/amanda-jenssen-tickets 650-1495 bananer på vita börsen.

.

enorm

Ja,jag har ju alltid tyckt att Amanda är enorm.

.

repmöte

Ursäkta, är det här det är repmöte?

Sverige var landet som gick under jorden och är idag kanske världsbäst när det gäller underjordiska, mer eller mindre övergivna, platser. Fler och fler bergrum vattenfylls, rivs ur, saneras och plomberas, så en del kan numera bara ses på film. Släck ljuset och skicka popcornen, nu blir det filmtajm!

.

.

Bättre än så kan en film nog inte bli. Och nu över till årets mode:

.

flygplanshatt

David Nessle har tyvärr pausat podcasten Huvudnyheterna, men som kloster på våren visar han istället det nya hattmodet. Efter propellermössan kommer nu – flygplanshatten! Något för Amanda Jenssen om hon vill ha en flygande start på nästa turné.

Själv har jag så extremt stort huvud, så om jag ska ha en flygplanshatt måste det nog vara en Jumbojet. Häromdagen träffade jag en kvinna som sade att hon har hattstorlek 63. Och då blir det lite jobbigt när damhattar inte görs i större storlekar än 58. Men som tur är fungerar herrhattar på tjejer också. Man har ju inte cockpiten på huvudet. (Men om man har en flygplanshatt har man förstås det.)

.

telefonhatt

Uppdatering: Nu finns det även telefonhattar. Den vänstra modellen har inbyggd gasmask.

.

white trash i black trash bags

Telefonhatten matchas med fördel av den alltid lika gångbara lilla svarta. Är man Sverigedemokrat är den invandringskritiska looken ”White trash in black trash bag” helt enkelt ett måste.

.

 

kraft durch freude

Baletten Adolfs Änglar repeterar inför Jimmie Åkessons besök.

.

kraft durch freude

En sund själ i en sund kropp. Glöm inte den dagliga motionen!

Och nu över till Salton City och en predikan i sommarsolen av mina två nya idoler. Jag har redan skaffat lika coola solbrillor som dom:

.

.

Galne Gunnar: Det är otroligt om Amanda INTE gör husmorsfilm.
Jag: Hur så?
GG: Hon är väldigt domestic.
J: Nu tänker du väl ändå på Jayne Mansfield?
GG: Nej, jag tänker på Amanda. Hon kan öppna burken med rostad lök som en riktig husmor.
J: Och en tub raketost. Från Riksost
GG: Amanda är en svensk husmor ut i tåspetsarna. Eller en norsk.
J: Amanda är väl snarare en bohem.
GG: Hur definierar du en bohem?
J: En person som ser hyran som en oförutsedd utgift.
GG: Jag ser lönen som en glad överraskning.
J: Får du lön så sällan?
GG: Nej, men det är olika mycket. En del månader är det noll kronor, men andra kan det bli dubbelt så mycket.
J: Läste du det där skämtet på en runsten?
GG: Ja. Fördelen med mina skämt är att dom är så gamla så dom funkar på nätet. Kidsen hörde inte skämten när det begav sig och tror dom är nya.
J: Men vet dom verkligen vilka Reagan och Breznjev är?
GG: Du menar Churchill och Roosevelt?
J: Apropå det, har du hört den om Hitler, Stalin och utedasset?
GG: Ja.
J: Synd, annars hade jag kunnat berätta den.
GG: Har du hört den när två neanderthalare möttes på gatan?
J: Nej.
GG: Två neanderthalare möttes på gatan.
J: Otippat värre.
GG: Då sade den ena: Har inte vi setts i Peking?
J: Var dom där och hälsade på Pekingmänniskan?
GG: Det har inte med saken att göra.
J: Inte? Men okej, fortsätt.
GG Då sade den andre: -Jag har inte varit i Peking. Då sade den ene: -Inte jag heller.
J: Då måste det ha varit två andra.

GG: Om Amanda är en bohem, då dricker hon väl absint?
J: Dricker Amanda absint? Hörru du, Amanda ÄR absint. Hon är den gröna absint-fén.
GG: Nu driver du med mig.
J: Ska vi slå vad?

.

.

Allt övergivet i Sverige är inte under jorden. Här är en svensk spökstad i Jämtland. Och här är spökstaden Hästhagen i Söderfors. En av mina favoriter på övergivna (!) bloggen Rost-Sverige.

Ibland blir de svenska planerna för ett normalt liv efter apokalypsen nästan makabra. Civilbefolkningen hade gasmasker som väntade i händelse av krig. Det fanns även en sorts plastbagar, där man lade småbarn som inte kunde förväntas vilja bära gasmask. Luft pumpades in med en batteridriven fläkt. När batteriet tog slut fanns det en handdriven pump med barnvagnsfäste. Jag citerar: ‘Stackars föräldrar som vandrar genom en sönderbombad förortsidyll där allt är bränt och sanden smält till radioaktivt glas… ”Pumpa Åke, pumpa!”

Den sista folkgasmasken tillverkades 1994, ett par år efter att Sovjet kollapsat och kalla kriget definitivt tagit slut. Nyligen beslöt regeringen att landets 7,3 miljoner gasmasker ska eldas upp. Så just nu kanske du sitter i värmen från fjärrvärmeverket där din personliga gasmask förvandlas till aska!

Idag är det mäktiga Civilförsvaret borta. Snart finns det varken gasmasker eller skyddsrum som påminner om när svenskarna kallades Folket Som Går Under Jorden. Och jordens undergång är förvandlad till nostalgi.

.

amanda i norge

-Säger någon ordet skyddsrum osäkrar jag min pistol.
-Men syrran, nu sa du skyddsrum!

Nostalgi är även den hemliga svenska produktionen av ficklampsbatterier, kristvättmedel, snus (!), krisrengöringsmedel och kristvål. ÖEF, Överstyrelsen för Ekonomiskt Försvar, höll i projektet, som syftade till att minska sårbarheten vid avspärrning. Värnpliktsnytt gjorde 1985 en parodi på Lux annonser om att nio filmstjärnor av tio använder Lux. ”Nio Lottor av tio använder Kristvål.” En av de nio lottorna stod i duschen och tvålade in sig med Kristvål – UTAN KLÄDER – vilket ansågs lite fräckt på den tiden. Så vi har klätt på lottan:

.

kristvål

Vad kan man använda gamla övergivna kärnkraftverk till? Tja, man kan till exempel spela in musikvideor i dem. Madonna åkte hela vägen till Sverige för att spela in den här ”strålande” rockvideon i Ågesta Kärnkraftverk:

.

.

Förresten, vad är det för konstig knapp som sitter här? ”Avfyrningsknapp. Får ej användas i fredstid”. Jag måste testa …. ojsan! Hoppsan, nu tog det visst hus i helsike … Jag råkade glömma att Sverige hade kärnkraftverket i Ågesta för att i största hemlighet kunna ta fram egna atombomber. Dumt av mig …

svensk atombomb

 

Ja, ja, men ska det gå åt helvete ska det gå med musik! Så här kommer lite passande musik, Our Last Goodbye. Och därmed stänger vi bloggen. För alltid.

.

.

Hem

Skriv något mysigt

