Amanda Jenssen Bloggen

Om A. J.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Nr 52 av 100

Posted by Roger Krook på 21 april 2014

amanda får rockbjörnen

Här kommer dagens bild. Nothing succeeds like success.

Apropå ägghuvuden, så är en god vän till mig bonde. Hans granne har ett hönseri med tusentals burhöns. Ibland får min gode vän några burhöns att ha som husdjur. När han släpper ut dem på gårdsplanen står dom först stilla helt apatiska, fjäderlösa och allmänt eländiga. Efter ett tag växer fjädrarna ut och depressionen släpper. Till slut går det några helt normala höns och pickar på gårdsplanen. Därför äter jag inte ägg från burhöns. Sedan 2012 är det förbjudet med höns i oinredda burar inom EU och förmodligen är burhönsen snart försvunna. Jag är ingen fanatiker och bojkottar väldigt få saker, men höns och minkar i små burar tycker jag bara är helt perverst.

Djurtestade skönhetsprodukter tyckte jag var lika perverst, inte minst för att jag hade lösspringande möss som husdjur i lägenheten, och bojkottade sådant under många år. När jag kom hem från jobbet kom mössen springande och mötte mig i dörren. Sedan klättrade dom upp och satte sig på mina axlar. Då insåg jag att sådana djur har känslor och inte ska användas för onödiga djurförsök. I början fick man köpa otestade produkter i en minimal butik som drevs av NSMPDF, nuvarande Djurens Rätt, eller i Hare Krishnas butik. Efterfrågan kan alltså inte ha varit så jättestor. Sedan kom Body Shop och andra märken som profilerade sig som otestade. Härom året förbjöds djurtestade skönhetsprodukter (alltså smink, schampo, rakvatten osv) inom EU.

Härom dagen läste jag att numera tio procent av svenskarna är vegetarianer. När jag blev vegetarian var detta oerhört exotiskt och man fick köpa linser, bönor och örtthé i små skumma hälsokostbodar, som alltid drevs av extremt underliga människor. Att handla där var suspekt och slokhatt och mörka glasögon var nästan nödvändigt. Men jag gillade den speciella doften där, en blandning av örter i lösvikt, obesprutade grönsaker och biodynamisk säd från antroposoferna i Järna. Snart fanns det hälsokost i alla livsmedelsbutiker och med multikulturen blev utländska vegetariska specialiteter svensk vardagsmat. Hälsokostaffärerna förvandlades från konstiga livsmedelsbutiker till strömlinjeformade naturapotek fulla med pillerburkar. Läkemedelsjättarna köpte upp hälsokostföretagen och snart såldes pillren på det statliga monopolapoteket.

.

maharishi mahesh yogi

Ungefär samtidigt började jag meditera, något som var om möjligt mer udda. Eller meditationen var inte så extremt konstig, men folk undrade misstänksamt om jag stod på huvudet också. Yoga var något folk såg på med skräckblandad fascination, svårt att tänka sig idag när alla välartade ”yogamammor” sedan flera år går på ett par yogapass i veckan. På 1960-talet åkte Maharishi Mahesh Yogi omkring i Skåne, bodde på små hotell och initierade (invigde) folk i sin meditationsteknik. Ibland tittade The Beatles in på en fika och det var förstås en sensation om de svenska journalisterna fick reda på det. En god vän till mig blev initierad av Maharishi – och snubblade så han ramlade på sin andlige mästare och högg tag i hans arm. Andra lärjungar frågade alltid hur det kändes och då svarade han: -Som en vanlig arm.

På bilden ovan ser vi hur gurun under sina första år i västerlandet tog bussen som en vanlig man. När jag träffade Maharishi hade han blivit en superstjärna. Han kom i ett privat jetplan med ett stort följe av punditar, ayurvedaläkare, sekreterare, forskare, kameramän och en egen livvaktsstyrka. Av en ren slump hamnade jag på golvet framför hans soffa, så jag kan skryta med att jag bokstavligt talat har suttit vid mästarens fötter. Då hade meditation som avkoppling och stressreduktion blivit helt mainstream, så Maharishi fokuserade istället på budskapet om världsfred genom meditation, som var lagom kontroversiellt i början på 1980-talet. Han lämnade ett imperium efter sig och det verkar som efterföljarna har kunnat hålla sams och driva det vidare enligt hans intentioner. David Lynch arbetar med att ge underpriviligierade barn gratis meditationskurser och för ett tag sedan uppträdde Paul och Ringo på en gala han ordnade för att samla in pengar till det arbetet.

På det rökelsedoftande meditationscentret på Stora Nygatan i Gamla Stan köpte jag Maharishis bok ”Vetenskapen om varandet och livets konst”. För en sökande tonåring blev den boken ett bättre alternativ till knark och det är jag glad för idag. I hälsokostaffärerna fanns det också böcker, framförallt ”I sjukdomarnas häxkittel” av Are Waerland. Denne man låg i krig med läkarna på 40-talet och var så känd att hans föreläsningar fyllde Stockholms Konserthus. En del han sade var överdrifter och stollerier, men i det stora hela fick han rätt. Idag ses det som en självklarhet att äta frukt, grönt och fibrer, minska på sockret, sluta röka och vädra bostaden. Då utmålades hans teorier som ett hot mot folkhälsan och ett vanligt argument var att människan inte är gräsätare, då skulle vi ha flera magar som korna. Men etablissemanget ändrade sig. Redan på 70-talet rekommenderade forskare och myndigheter fiberrik kost och tjugo år senare kom det lagar om obligatorisk ventilation av bostäder. Rökningen, som var så inne på 40-talet, hade då sedan länge setts som en av de stora sjukdoms- och dödsorsakerna i världen. Att Waerland kallade det vita sockret ”det vita giftet” var en av hans typiska överdrifter, men idag är vetenskapen överens att vi bör minska intaget. Köttet då? Sedan några år rekommenderar Livsmedelsverket att vi bör minska köttkonsumtionen, av både hälso- och miljöskäl.

.

rökning reklam

Gårdagens konstigheter har blivit dagens normaliteter och gårdagens normaliteter är förbjudna idag. Barnaga förbjöds på 1970-talet och hustruaga på 1980-talet. En riksdagsman som en gång på 70-talet motionerade om bättre burar för höns blev i svenska media utnämnd till ”Årets Riksjöns”. Nu har EU infört sådana bestämmelser. Åtminstone på vissa områden blir vi mer civiliserade. Dessutom sade dom i Mitt i naturen att ozonhålet har läkt. Och jag som undrat varför ingen pratar om det längre. När dessutom Sverigedemokraterna minskar i opinionsundersökningarna så kanske världen ändå inte är rakt igenom ond?

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. På 1990-talet bytte de då ganska fanatiska djurrättsaktivisterna taktik. Det var bättre att alla skippade kött en gång i veckan än att en liten grupp försökte leva helt renlärigt. Om man har en katt ska man ge den kött, eftersom katter är rovdjur och inte mår bra av att leva på växter. Det är även en smaksak hur miljö- och djurvänlig man själv vill eller orkar vara. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Samtidigt är det dom extrema människorna som driver utvecklingen framåt. Are Waerland är ett av många exempel på hur stollar blivit mainstream. Eller som amerikanerna brukar säga: -Dom skrattade åt Columbus också. Då säger cynikern: -Ja, men dom skrattade åt byfånen också. Och så är det förstås. Framtiden får utvisa vilka byfånar som egentligen är genier.

Hem

Skriv något mysigt

