Amanda Jenssen Bloggen

Käften har inga handtag men pottan har skaft

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Torsdag i timmerkojan (41 av 100)

Posted by Roger Krook på 10 april 2014

mus och ost från Riksost

Idag blir det inte ost eller övergivna flyghangarer, men däremot en röstkonstnär från vårt östra grannland, som kan bli stor over there vilken dag som helst. Tomas tipsade.

.

.

Apropå övergivna flyghangarer … här är lite för Amanda att utforska på nästa turné:

.

.

Nu lite hyperaktuella filmer från 70-talet. Häromdagen såg jag om American Graffiti (Sista Natten Med Gänget) och slogs av att det som jag en gång upplevde som en drömvärld och höjden av coolhet var en ganska misslyckad natt i en trist håla. Men visst var det en lysande klassiker. Just därför har jag undvikit att se uppföljaren More American Graffiti (Festen är över). Nu såg jag den direkt efter American Graffiti. Uppföljaren måste vara en av de sämsta filmer som någonsin gjorts och blev väl (rättvist nog) en ungefär lika stor succé som en annan uppföljare, Linda Lovelace For President. Den senare blev en ekonomisk katastrof och dödade för all framtid Linda Lovelaces filmkarriär. Trots att hon var en av världshistoriens mest kända skådespelerskor fick hon inga fler jobb och dog utfattig.

.

.

Strax före sin död försökte Linda Lovelace göra comeback och porrhataren gjorde ett så här sexigt utvik vid 52 års ålder:

.

linda lovelace

More American Graffiti har inget med den första filmen att göra. Den begåvade Ron Howard har en hemsk roll. Mannen som tjatar om att hans fru inte får göra karriär är så stereotyp och livlös så klockorna stannar, men det är småroligt när frun sticker och ungarna badar i akvariet när pappan försöker ha hand om dem. Scenerna med Tiger och ledaren för Pharaoes i Vietnam är lumparhumor i samma klass som Åsa-Nisse i kronans kläder. Den gulliga blondinen som Tiger raggade upp har blivit flummare och jag vet inte ens om det är samma skådespelare. Men när jag kollar på IMDB så är det tydligen samma person, Candy Clark heter hon och var 26 när hon spelade 16-åring i den första och hade hunnit bli 32 år i den andra.

Lite OT, men det påminner mig om att den 16-åriga dottern i Styvfadern (den första versionen förstås) spelas mycket övertygande av Jill Schoelen, 24 år. Ron Howard och Henry Winkler var smått medelålders när dom spelade sjuttonåringar i tv-serien Gänget Och Jag. Börjar man se yngre ut av att spela in film? Mae West åldrades i princip inte på flera decennier, men det var nog för att hon, liksom nio filmstjärnor av tio, använde Lux. Här är hon i början av sin karriär, blott 43 år gammal:

.

mae west 43 år

Här är hon i slutet på sin karriär, 70 år ung:

.

.

Åter till skitfilmen. Den enda förmildrande omständigheten är att man får se Country Joe & The Fish på scenen en minut. Så om du har funderat på att se den här rullen (finns på dvd) – gör inte det. Men se gärna American Graffiti och Den Sista Föreställningen, det hör nästan till allmänbildningen och det är filmer som tål att ses och ses om.

Jag tänkte skriva något om filmen Wild In The Streets, men den ska jag kanske spara till något av de kommande 59 inläggen?

Om någon undrar varför jag inte skriver något om Salton City, juvelen i de övergivna platsernas krona, så har det en enkel förklaring. Momörordodarorenon i den övergivna högstadieskolan läser allt jag skriver med Google Translate just nu. Jag skämtar inte!

Som straff har jag skrivit en fanfiction om honom på en annan blogg, som vi inte ska nämna vid namn.

Däremot kan vi ta en favorit i repris. Det hände mig en kul grej för ett par veckor sedan. Jag hade ett ärende till den lokala gymnasieskolan och i det ekande trapphuset stod några tjejer som smitit från en mattelektion. Och plötsligt började dom sjunga så mitt nackhår reste sig. Som tur var hade jag en kamera i fickan och kunde föreviga detta ögonblick:

.

.

Om du har orkat läsa ända hit ska du få lite musik med Amanda Jenssen. Eller åtminstone Amanda Jenssen med en judisk kör i Jew… jag menar New York:

.

.

Hem

Skriv något mysigt

