Amanda Jenssen Bloggen

En av sydvästra Norrbottens fem bästa amandabloggar.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Jämnt skägg (Inlägg 37 av 100)

Posted by Roger Krook på 06 april 2014

julius caesar

Inatt drömde jag en stark dröm med ett starkt budskap.  Jag skulle lära mig allt om Romarrikets uppgång och fall, men först skulle jag lära mig allt om native americans historia. Jag tror det handlar om att använda den tid och den begåvning man har, men analysen får vänta. Istället bjuder jag på en söndagspredikan om vad som egentligen är viktigt. Dock inte av mig, utan av dom här två snubbarna. Över till Salton Sea:

.

.

Om du vill hitta deras coola solbrillor, googla tactical glasses eller skyddsglasögon. Visdom kan däremot inte köpas, den måste uppnås genom erfarenhet. Den vänstra snubben säger ”It’s not a religion, it’s a relationship” och då säger den högra: ”Amen to that. I don’t have a religious bone in my body.” Så talar den som tänker själv och inte bara rapar upp religiösa floskler.

And now for something completely different: Här är ett tips om du vill lära dig av makteliten. Hur kunde Romarriket behärska och suga ut världen? Hur kunde några kolonialister kuva stora, traditionsfyllda kulturer? Hur kan en liten grupp rika idag sitta på den största delen av jordens tillgångar, medan majoriteten utan att klaga arbetar åt dem, ofta för svältlöner? Svaret är: Var optimist. Här är ett citat ur en ledare i tidningen ETC:

”En affärsman måste vara optimist; eljest skulle han aldrig kunna företa sig något.” Just det. Det här återkommer i alla kapitalisters memoarer. De är optimister. Funkar inte ett projekt, skriver de inte melankoliska krönikor om hur allt blir sämre, utan rycker på axlarna och går vidare till nästa.

De är pragmatiska. De nöjer sig med en regering som kan förbättra deras villkor något, hellre än en som motarbetar dem. Och framför allt: de samarbetar. Trots att kapitalister av naturen är konkurrenter, vet de att de måste samarbeta i frågor som gynnar dem alla, som handelsavtal, EU och banklagstiftning.

Hem

Skriv något mysigt

