Amanda Jenssen Bloggen

Roger E. Lee om A. J.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Blogcast: En god avföring är den bästa huvudkudden (35 av 100)

Posted by Roger Krook på 04 april 2014

amanda tjuv

Jag: Skönt att vi blev avförda från utredningen om extremisthot mot rikets säkerhet.
Galne Gunnar: Ja, det var en bra avföring.
J: Nu kan vi sova gott.
GG: Ja, man säger ju att en god avföring är den bästa huvudkudden.
J: Och så har man fått prova på att sitta inne.
GG: Åtminstone häktad. Men det var ingen fängslande upplevelse.
J: Nej, man kände sig lite instängd.
GG: Jag fick nästan cellskräck.
J: Jag med. Och då snackar vi inte skräckfilm för amöbor.
GG: Det är ganska hemskt att alla som sitter häktade rent juridiskt är oskyldiga.
J: Ja, det vet vi ju av egen erfarenhet.
GG: Brukar du inte drömma att du sitter i fängelse?
J: Jo, och koncentrationsläger. Det är bara en enda överväldigande känsla: Att jag måste därifrån.
GG: Ett tydligt budskap från det undermedvetna.
J: Jag har väl redan berättat om när jag och min polare sade upp oss efter en dröm?
GG: Bara cirka 372 gånger. Lågt räknat.

J: Det verkar bli ett skönt gäng i Så mycket bättre. Men det finns många jag vill slippa se. Fast jag har aldrig sett programmet och vet inte vilka som redan varit med.
GG: Inte jag heller. Jag vill slippa se Magnus Uggla, Ulf Lundell och Håkan Hellström.
J: Jag vill slippa se Claes af Geijerstam, Göran Fristorp och Arja Saijonmaa.
GG: Dom jag vill se är Amanda, Jasmin Kara, Lisa Nilsson och Ola Salo.
J: Samma här. Orup och Kleerup är helt okej också. Men det är visst olika roller som ska besättas.
GG: Amanda är väl inchenyn. Eller Columbine.
J: Och Ola Salo är Gossen Ruda. Eller Jesus.
J: Same shit different names. Jesus var Gossen Ruda, men så gick det som det gick också.
GG: Thomas di Leva skulle kunna var Krishna. Vet du att Kali-Yuga började när Krishna dog? Den mörka tidsålder som vi lever i just nu.
J: Jag trodde det var när Clabbe föddes. Har Lasse Lönndahl varit med?
GG: Vet inte. Och Bengt Hallberg har dött.
J: Vila i frid. Jag såg en konsert med honom strax innan han lämnade den här jorden. En briljant musiker och världsvan gentleman in i det sista. När jag inte trodde det kunde bli bättre sade han: -Nu ska jag göra något som aldrig har gjorts förut. Jag ska spela En stilla flirt som swing.
GG: They don’t make ‘em any more.

J: Oj, vi har fått sällskap! Det här är Rubbade Roger och Galne Gunnar som sänder blogcast live från skydd… down in the basment. Och nu över till Over There:

.

.

J: Jag gillar en av kommentarerna till det här klippet: ”Det är otroligt om hon INTE gör porrfilm med det utseendet.” För några år sedan hade det varit en förolämpning.
GG: Det är otroligt om Amanda INTE gör husmorsfilm.
J: Hur så?
GG: Hon är väldigt domestic.
J: Nu tänker du väl ändå på Jayne Mansfield?
GG: Nej, jag tänker på Amanda. Hon kan öppna burken med rostad lök som en riktig husmor.
J: Och en tub raketost. Från Riksost
GG: Amanda är en svensk husmor ut i tåspetsarna. Eller en norsk.
J: Amanda är väl snarare en bohem.
GG: Hur definierar du en bohem?
J: En person som ser hyran som en oförutsedd utgift.
GG: Jag ser lönen som en glad överraskning.
J: Får du lön så sällan?
GG: Nej, men det är olika mycket. En del månader är det noll kronor, men andra kan det bli dubbelt så mycket.
J: Läste du det där skämtet på en runsten?
GG: Ja. Fördelen med mina skämt är att dom är så gamla så dom funkar på nätet. Kidsen hörde inte skämten när det begav sig och tror dom är nya.
J: Men vet dom verkligen vilka Reagan och Breznjev är?
GG: Du menar Churchill och Roosevelt?
J: Apropå det, har du hört den om Hitler, Stalin och utedasset?
GG: Ja.
J: Synd, annars hade jag kunnat berätta den.
GG: Har du hört den när två neanderthalare möttes på gatan?
J: Nej.
GG: Två neanderthalare möttes på gatan.
J: Otippat värre.
GG: Då sade den ena: Har inte vi setts i Peking?
J: Var dom där och hälsade på Pekingmänniskan?
GG: Det har inte med saken att göra.
J: Inte? Men okej, fortsätt.
GG Då sade den andre: -Jag har inte varit i Peking. Då sade den ene: -Inte jag heller.
J: Då måste det ha varit två andra.

GG: Om Amanda är en bohem, då dricker hon väl absint?
J: Dricker Amanda absint? Hörru du, Amanda ÄR absint. Hon är den gröna absint-fén.
GG: Nu driver du med mig.
J: Ska vi slå vad?

.

.

GG: Okej, jag ger mig. Men hur ska man dricka riktig absint på det rätta sättet?
J: Jag trodde du aldrig skulle fråga. Låt mig säga så här:

.

.

GG: Berusning är bara en reaktion i hjärnan. Varför inte stimulera ruscentrum med elektricitet eller en magnet och slippa alla skedar och sockerbitar?
J: Allt är en reaktion i hjärnan. Om man stimulerar ett visst område får man överväldigande religiösa upplevelser.
GG: Bevisar det att Gud inte finns?
J: Om man stimulerar ett annat område känns det som det kryper insekter på huden. Betyder det att det inte finns insekter?
GG: Eller insikter.
J: En insikt är att allt vi upplever är reaktioner i hjärnan. Oavsett om det finns en äkta motsvarighet i den så kallade verkligheten.
GG: Är det vad folk menar med ”det är din verklighet”?
J: Nej, det är din hjärna.  Hur verkligheten ser ut kommer vi aldrig att få veta.
GG: Varför inte?
J: För att vi tolkar reaktioner i vår hjärna, inte verkligheten som sådan.
GG: Och hur skulle man kunna bevisa att Gud eller Kärleken finns? Det som får folk att tro på fenomenen är ju vad dom upplever i sina hjärnor.
J: Kan hjärnan uppleva sig själv?
GG: Hjärnbarken kan tolka känslor i limbiska systemet och rapporter om vad som händer ute i kroppen. När vi får en medveten tanke om vad vi upplever så är det hjärbarkens tolkning av det som händer i andra delar av hjärnan.
J: Då spelar det ingen roll vad man säger, eftersom allt vi säger, gör, känner, tycker och tror bara ändå är vår tolkning av processer i vår egen hjärna. Eller hjärnbarkens tolkning av processer i resten av hjärnan.
GG: Så då kan vi sluta diskutera överhuvud taget.

J: Men man kan diskutera ändå. Just for the hell of it.
GG: I så fall undrar jag hur det var för dom svenska husmödrarna på femtiotalet. Om dom hade det lika bra som Jayne Mansfield.
J: Det behöver du inte undra länge till.
GG: Behöver jag inte?
J: Nej, för här är ett par dokumentärfilmer från den tiden som visar exakt hur det var. Med IB, Hansen & Jensen.

.

.

GG: Bra, nu vet vi vilka könsroller Sverigedemokraterna vill återinföra om dom vinner valet.
J: Var inte Alice Babs yngsta dotter väldigt lik Lena Nyman?
GG: Värre än så, det var Lena Nyman. Några år innan Jag är nyfiken gul.
J: Då har jag bara en fråga till. Varför kallar Amanda oss för sockerärtor?
GG: Give peas a chance.
J: Det skämtet kommer vi inte att kunna toppa, så vi slutar här.

.

a. jenssen

Hem(ligt)

Skriv något mysigt

