Amanda Jenssen Bloggen

Bloggen för dig som inte är tappad bakom en vagn.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

När nykomlingen Amanda toppade allt (20 av 100)

Posted by Roger Krook på 20 mars 2014

amanda på Grammisgalan

Hello freaks!

Efter idolfinalen i Globen tog skivbolaget Sony hand om sin gullhöna Amanda Jenssen, i trygg förvissning att hon skulle värpa guldägg åt dem. Och det gjorde hon. Som tur var fick hon en mycket speciell behandling så hennes förmåga kunde blomma fritt. AJ visste ju inget om hur man gör skivor och tyckte kanske bara det var som det skulle vara. (Vilket det var.) Mer om hennes debutalbum i kommande inlägg. Men först kom singeln Do You Love Me – och trots att AJ inte skrivit den själv blev den en pangsuccé.  Bilden ovan visar Amanda på Grammisgalan, där låten uruppfördes inför hela eliten av musiksverige. Jag skrev mycket om det när det begav sig. Men det har ni ju redan läst!

Här är placeringen för DYLM med AJ den 18 februari 2008:

Singellistan (Försäljning/nedladdning. Presenteras av musikindustrin.)
Plats 1

Digilistan (Presenteras av P3 och visar de mest nedladdade låtarna.)
Plats 1

iTunes (Nedladdning, presenteras av Apple.)
Plats 1

Realtones
Plats 1

Sverige Topp 40 (Presenteras av Rix FM. Försäljning/nedladdning samt spelning i teve och radio)
Plats 2

Svensktoppen (Presenteras av Sveriges Radio P4. Statistiskt urval 16-79 år röstar.)
Plats 3.

Trackslistan (Presenteras av P3. Röstas fram av lyssnarna.)
Plats 3

Här dyker den gamla intervjun från hösten 2007 upp i mitt underjordiska arkiv:

”Ibland knådar jag ihop lerfigurer som jag målar och bränner i min ugn. Sen gömmer jag dem på väl valda ställen och visar dem inte för någon. Jag har ett sådant behov.”

”Just nu är det mest Edit Piaf eftersom cd-fodralet är väldigt ludet. Det kändes bra att ta med det fod­ralet. Jag gillar ludna saker.”

”-Jag blir också ilsken av att dammsuga. Det börjar koka i mig när jag får dammsugarens varma luft i ansiktet och när prylar faller omkull och går sönder. Jag svär och gapar när jag dammsuger.”

”Jag blir väldigt glad när jag dricker hallonsoda. Jag fylls av en slags värme.”

”-Ljudet av väckarklockor gör mig nervös. Jag har bara mysiga melodier på min väckarklocka så att jag inte blir skraj. Det hjälper.”

”Jag är rädd för skyddsrum med tjocka dörrar. Rum som ligger under marken. Dit går jag aldrig. När jag tänker på hur lite vi vet om tillvaron och oss själva kan jag också bli rädd. Det stora existentiella.”

”Jag är skit­dålig på att kasta saker långt.”

Är AJ verkligen rädd för skyddsrum? Jag tror inte hon är det om dom samtidigt är övergivna platser. Jag hoppas åtminstone att det är så.

Degens dikt

”Tycker dom att jag en slyna é
Så får dom gärna tycka dé
Det ger jag blanka katten,
Hela natten
Sjunger jag min swing ändå.”

Och här är en dröm om Amanda från 2008:

Hur är det att träffa en superstar privat? Fråga mig, jag vet. Till min stora glädje träffade jag nämligen Amanda inatt. Jag hade varit på en fest med Amanda och annat folk. Sedan sov jag i ett litet rum uppe på vinden och på morgonen gick jag ner till själva lägenheten där vi var.  I den stora hallen stod en säng och där låg Amanda. -Åååh, vad jag är trött, sade hon. Det fanns en annan tjej, som varit på festen, där också. Jag hade fått en fläck på min tröja och gick till köket och blötte hörnet på en handduk. Sedan stod jag i hallen och försökte gnida bort fläcken, med den sovande (eller väldigt trötta) Amanda några meter bort.

-Det här är ju fantastiskt, att få träffa henne privat, tänkte jag. Ingen kommer att tro mig, men det skulle kännas fånigt att fotografera mig med henne eller be om en autograf, nu när jag känner henne. Sedan skulle jag byta till rena kläder och gick upp två våningar. I en korridor fanns en papperskasse med herrkläder, jag hoppades att någon storlek skulle passa mig. En tjej kom upp, som också var ute efter kläder. -Kassen med damkläder finns en trappa ner, sade jag och hon gick iväg. Jag bytte aldrig kläder, utan gick ut istället. Då kom jag ut i en stor galleria full med folk.

”Om något verkar för bra för att vara sant, så är det troligen för bra för att vara sant.” Den här gången stämde denna föga senmoderna princip och jag vaknade ur min dröm.

Det finns säkert ett viktigt budskap i drömmen, andlig vägledning från det kollektivt undermedvetna, men detta budskap överlåter jag åt mina läsare att försöka tolka!

Hem

Skriv något mysigt

