Amanda Jenssen Bloggen

För oss som bloggar med vita handskar på

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Ur amöbornas liv (19 av 100)

Posted by Roger Krook på 19 mars 2014

amanda jenssen i cafe

Genom en serie mutationer har en amöba utvecklats till den här märkliga livsformen

För att inte bli alltför OT med avseende på den som gett bloggen dess namn har jag startat Pastorn Predikar dit jag kan flytta mina … predikningar och Blast From The Past (tidigare Stofilbloggen) dit jag kan flytta det nostalgiska/stofila när stamgästerna fått en chans att läsa det i väntan på nyheter om Amanda Jenssen.

Efter att ha börjat dagen med en så lång och innehållsrik mening är jag redo för dagens ämne: Porrfilm för amöbor. Den skämtteckning som fascinerat mig mest är kanske Gary Larsons ”Porrfilm för amöbor”. ”Skräckfilm för myror” av samme upphovsman är en annan kandidat, men den är lite för sorglig. Den förra visar en biosalong, där amöbor sitter i bänkarna och skriker: -Kom igen, isär med den!

När vi ser att amöborna tycker det är snuskigt med förökning genom delning, inser vi att amöborna måste tycka vår motvilja mot förökning genom sammansmältning av två celler är lika irrationell. Cellerna smälts ju samman för att DNA ska blandas på ett slumpmässigt sätt så alla barn inte blir likadana. Den gren av våra förfäder som förökade sig genom delning dog när det inträffade en klimatförändring. Inom den gren som visade mer genetisk variation fanns det alltid vissa individer som överlevde – och därför kan du läsa det här idag. Inom parentes sagt är alltså rena raser, etnisk homogenitet eller alla andra former av likriktning inget som klarat evolutionens battle-test. Styrkan ligger i variationen och att vissa individer klarar av eller rent av uppskattar förändringar i omgivningen. Men för att återgå till frågan: Hur kan detta vara snuskigt, barnförbjudet, syndigt, okristligt eller (för att använda ett uttryck som varit mer politiskt korrekt i Sverige de senaste 40 åren) kvinnoförnedrande?

Att människokroppen i sig, även när den inte förökar sig, är snuskig, barnförbjuden etc är ännu mer förbryllande. Okej, underliven har ju en koppling till reproduktionen. Men hur kan ett kvinnobröst få ett klipp att raderas på Youtube? Och det blir värre: Kvinnans bakdel, lår och mage bör också döljas. Kan kopplingen vara att detta är erogena zoner? Men hur kan hon då få visa halsen och nacken, som också är erogena områden och till och med kan ge en del kvinnor orgasm?

Att sexualiteten omges av tabun kanske man ändå kan förstå. Det kan bli barn och man vill begränsa barnafödandet. Kanske inte för att många barn hotar överlevnaden, andra djur kan ju få mycket fler ungar per år, utan för att barn kan användas för att klistra ihop flocken. Om man får barn med en annan flock kan det uppstå en allians med fienden. Mot detta talar att aphonor systematiskt smiter iväg till andra flockar och är otrogna. På så sätt får de in friskt blod i den egna flocken och risken för inavel minskar.

Men, allvarligt talat nu, hur kan avfallsprodukter vara snuskiga? Kort sagt: Varför finns det bajshumor? Andra djur tycker ju inte att deras avföring är ett dugg rolig. Och varför får man inte säga bajs? När barn börjar på dagis kan de driva sina föräldrar till vansinne genom att ständigt tjata om bajs och snopp. Här ligger nog svaret i frågan. Barnen märker att vuxna reagerar på vissa ord och även om barnen inte vet vad orden betyder så blir orden väldigt roliga då. När Ronny & Ragge gick på teve pratade barnen med ögonen lysande av sattyg om ”pöka” trots att ytterst få lär ha vetat att ordet syftade på reproduktion.

.

ärtigt värre

Fullt normal klädsel  sedan 2009

Och apropå reproduktion, varför är sex som inte kan leda till reproduktion och alltså borde vara helt harmlös, värre än reproduktiva aktiviteter? Under 1800-talet var forskarna besatta av icke-reproduktivt sex i alla former. Det som kallades perversioner skulle definieras, dokumenteras, diagnosticeras och (men det var svårare) botas. Onanismen var det verkliga jätteproblemet, inte minst för att viktorianska forskare trodde att minst 90% av de på ytan oskyldiga tonårsflickorna redan fastnat i detta beroende ”när de tog emot sin första nattvard”, alltså konfirmerades. Homosexualiteten var inte bättre och när onanismen friskförklarades 1972 i USA, så dröjde det till 1979 innan homofilin ströks ur den svenska listan med mentalsjukdomar. Man kan undra på vilket sätt någon tar skada av att man klär ut sig till kålrot, men inte förrän 2009 ströks fetischism ur Socialstyrelsens diagnosmanual ICD-10. Myndigheten skämdes nog lite, för man lovade samtidigt att arbeta internationellt för ökad förståelse för den njutning som ligger i att klä ut sig till rotfrukter, grönsaker och baljväxter. I samma veva tog man bort S/M och gammaldags uppfostran ur listan med sinnessjukdomar. Numera får man klä ut sig till engelsk rektor och lära sin olydiga partner veta hut med Socialstyrelsens välsignelse. Bara fem år senare känns det helt absurt att man kunnat bli sjukskriven för sådant!

Det enda som fortfarande är olagligt och sjukligt är incest, våldtäkt och sex med minderåriga. Förbudet mot incest och sex med barn var man på vippen att avskaffa 1976, men förslaget gick inte igenom. Något som visar att värderingar och inte förnuft ofta styr uppfattningen om rätt och fel. Idag är det svårt att tänka sig något mer tabu än föräldrar som har sex med sina minderåriga barn. På 70-talet ansåg man att det inte var något att bråka om, incest var inte farligt så länge man höll det inom familjen. När man 1973 införde minimiåldern 18 år för flickorna som hade samlag på scenerna på den tidens sexklubbar sågs detta som ett stort och radikalt avsteg från den nyss införda principen Anything Goes.

sexnoveller 1800-tal

En sexnovell kostade en eller ett par timlöner för en industriarbetare

Pornografi har fram till nu setts som en enda stor perversion och här var viktorianerna verkliga hycklare. Det sena 1800-talet var en period då pornografi och prostitution i alla former blomstrade som aldrig förr, även i den svenska huvudstaden. Butikerna hade franska kort (som kunde vara grovt pornografiska fotografier), sexleksaker och de så populära häftena med sexnoveller under disken. Det sena 1800-talets sexnoveller handlade förstås om samma saker som dagens, men pornografin speglade samtidigt samtiden. Ett vanligt tema var mogna överklassdamer som förförde unga studenter enbart för den sinnliga njutningens skull – ett stort regelbrott på den tiden. Det allra vanligaste temat var en ung flicka som blev våldtagen varvid hennes sexlust väcktes och hon blev prostituerad. Efter att ha levt ut alla sina förbjudna begär fann hon sin bleka död i Gamla Stans smutsiga gränder. På bilden ovan ska nattfjäril tolkas som prostituerad och blomsterflicka (eller apelsinflicka) som gatuprostituerad i nedre tonåren.

Språket kunde vara mindre grafiskt än i 1700-talets erotik typ de Sade och Fanny Hill, det räckte ofta med att bara antyda det grövsta. I vampyrberättelserna, som skrevs samtidigt, var det tillräckligt erotiskt att de vampyrbitna överklassdamerna fick röda, blodfyllda läppar och lystna, glansiga blickar. Att fina damer visade sin lust öppet var något av det mest förbjudna i det viktorianska eller oscarianska samhället. Arbetarklassen var samtidigt på många sätt mindre frigjord och fnyste föraktfullt åt överklassens dekadens i form av perversioner, homosexualitet, otrohet och sexköp.

.

porr i pompeji

Inramat fotografi av väggmålning i Pompeji

Viktorianerna hade ungefär samma regler som vi. Däremot kan synen på erotisk konst ha varit helt annorlunda under antiken. I Pompeji fanns det pornografiska målningar på väggarna både i hemmen och på offentliga platser. Förmodligen tyckte man helt enkelt det var snygga motiv, precis som man tyckte den nakna människokroppen var ett snyggt motiv för en bildhuggare. Det här indiska templet visar kanske scener ur mytologiska berättelser, men dagens indier är pryda och det sägs (men det kan vara en skröna) att renlevnadsmannen Mahatma Gandhi ville riva det här snusket:

.

tempel med statyer

Det roliga med snusk är att det är förbjudet. I början på 70-talet slutade barnen berätta fräckisar. Det var inte så kul längre när det fanns porrtidningar överallt och herrtidningarna, som alla läste på den tiden, blev mer och mer porriga. I teve klädde de kända skådespelarna av sig och hade sex, visserligen inte på riktigt men ändå, på familjevänlig tid – och det fanns bara två kanaler som alla alltid såg.

Då började barnen berätta negerhistorier istället. Ofta var det historier som kan handla om vilka folkslag som helst, men ibland var det skämt som syftade på svartas hudfärg eller andra rastypiska drag. Negerhistorierna blev en verklig epidemi, ungefär som alla barnen-historierna på 80-talet. Ibland letade negerhistorierna till och med sig in i teves humorprogram, även om man då sade ”färgad kille” och inte n-ordet. Rasism hade blivit mer tabu än sex och i sig var det ett friskhetstecken, även om negerhistorierna knappast gjorde folk mindre rasistiska.

Att man inte får säga förbannad, satan, helvete och så vidare har däremot en enkel förklaring. Under medeltiden fick man inte säga ulv, för då kunde ulven tro att man ropade på den och komma springande. Därför sade man först varg och när det ordet också blivit för laddat gråben och liknande omskrivningar. Av samma anledning skulle man inte ropa på Djävulen. Däremot fanns det inget stöd i Bibeln för denna vidskepelse eftersom Jesus tog den ondes namn i sin mun: -Ni säger att jag driver ut sjukdomarna med Belsebul, men hur skulle jag kunna driva ut Belsebul med Belsebul? Belsebul eller Belsebub är en variant av Baal Sebul, Flugornas Herre. Det var ett fiendefolks gud, som skyddade nomadfolket mot alla flugorna i öknen, som demoniserades och fick ge namn åt mörkrets furste.

Även Guds namn hade lite tabu omkring sig och därför säger vi än idag Gud, vilken god middag! och liknande. I den judiska kulturen fick man inte uttala Guds namn och man skrev bara ut konsonanterna JHVH, som kan tolkas som Jahveh eller Jehovah.

På 70-talet fanns det FNL-are som sade -Fy Nixon, vad det luktar illa här! Det var inte så dumt, eftersom presidentens namn stod för något äckligt. Men våra värderingar är inte alltid så logiska och om amöborna studerar oss just nu så måste de min själ tycka att vi har väldigt konstig syn på saker och ting.

Det här betyder att konsten inte skapas eller lever i ett vakuum. Konstnären, hur subkulturell han eller hon än är, styrs av mainstreamsamhällets värderingar. Även om man försöker reagera på samtiden så gör man det på samtidens villkor. Protesten, gränsöverskridandet och nostalgin speglar samtidens värderingar. Samma sak med politiken. En rasist har svårt att spy galla över judar efter 1945, men det går desto bättre att göra samma sak med muslimer i dagens Sverige, annars skulle Sverigedemokraterna inte sitta i riksdagen.

Den största synden idag är kanske att ifrågasätta livsprojektet, att varje individ ska bestämma sig för vad den vill göra, sätta upp mål och skaffa sig ett liv. Haken är förstås att vi kommer att välja samma saker som alla andra, eftersom vi fått mainstreamsamhällets värderingar om vad som är bra och dåligt itutade i oss. Nostalgin är en säkerhetsventil, men så länge den bara är nostalgi hotar den inte det moderna projektet. Folk som är nostalgiska över vinylplattor skulle inte vilja leva utan dator någon längre tid. För då kunde dom inte läsa Amanda Jenssen Bloggen.

Man kan till och med påstå att man följer Old Age eller någon gammal religion, men i praktiken måste det bli New Age på samtidens villkor. En gång var jag inne på traditionell livsstil och hittade en förening som påstod att dom var likadana. Skäggen på styrelsemedlemmarna var åtminstone förtroendeingivande. Så jag skickade in en medlemsanmälan (med riktig post) och var glad att slippa fylla i telefonnr och e-post, som jag då inte hade. (Hemma alltså, på jobbet hade jag förstås telefon och dator.) Efter ett tag fick jag ett svar: -Du glömde fylla i telefonnr. Om du inte har e-post måste du skaffa det, för vi har inte tid att träffas IRL och sköter det mesta via Internet. So much for traditionell livsstil!

Nu ska jag ta en morot till.

.

grönsakskostymer

Hem

Advertisements

Skriv något mysigt

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s