Amanda Jenssen Bloggen

För oss som bloggar med vita handskar på

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Amanda Jenssen i en prickig baddräkt där midjan är bar

Posted by Roger Krook på 25 juni 2013

amanda på skansen

uppdaterat 1 juli 2013

Amanda Jenssen repterar inför morgondagen, meddelar Allsången på Twitter. AJ visar en bild på sin theremine, så det kan tänkas att hon kommer att spela på densamma. AJ är på/i Budwheels, vilket är en lager- och replokal för musiker. P3 var där och spanade.

Med andra ord: I morgon startar AJ sommarturnén med rivstart på Skansen. Så håll i hatten! Här är de senaste nyheterna:

Amanda får inte säga vilken låt hon ska sjunga på Skansen i morgon, men hon gillar Trubbel och Jazzgossen …

Tysk musikblogg hyllar Amanda.

Amanda ligger kvar på Svensktoppens plats 8 med Volcano Swing.

Amanda i en prickig baddräkt där midjan är bar – intervju inför Allsången.

Amanda Jenssen i Allsången – 2008 och 2013.

Amanda Jenssen avslutar Stockholm Pride 2013 med en längre spelning.

Amanda på Stockholm Pride

Turnépremiär för A. Jenssen på Putte i Parken.

Ännu en glad nyhet: Amanda är även med i Tack för musiken. Programmet spelas in 1 september och sänds i december eller senare. Tjänare!

Och… du kan få vara publik på Maximteatern i Stockholm! När programmet med AJ spelas in söndag 1 september. Men skynda dig, först till kvarn gäller!

Apropå bra musik, ni missar väl inte Jag minns mitt 40-tal? Nej, jag förstod väl det. Kommer Lisa Nilsson att sjunga We’ll meet again som allsång på Skansen? Vet ej, men hon gör det i del 4 av den här underbara serien. Bara 18-19 år gammal och redan en kompetent jazzsångerska!

.

halmhatt

Det ska vara en halmhatt i år, men min är lite mindre än Amandas. Vad AJ kommer att ha på sig å Allsången och vad hon kommer att sjunga är dock än så länge en väl bevarad hemlighet. Hon antyder att det blir mer somrigt än spöklikt. Även om både Screaming Lord Sutch och Alice Cooper körde spökshower i sommarsolen så är det säkert rätt tänkt. En somrig version av en hit från Hymns verkar alltså sannolikt. Och sommar och jazz passar ju ihop som persikor och grädde, eller hur?

Amarula Tree handlar om sprit, men annars handlar nästan alla sångtexter om kärlek och/eller hat. Man skulle kunna säga väldigt mycket om kärlek och hat som drivkrafter för människans liv, drömmar och konst – men det behövs inte. Här finns nämligen allt om ämnet, i Huvudnyheterna.

Det här tyckte jag var en väldigt sorglig låt när jag var liten. Jag tyckte så synd om tjejen som inte vågade gå upp ur vattnet. Kanske står hon kvar där än:

.

.

ond och god amanda jenssen

Är det inte alldeles för lite övernaturligheter och mysticism i den här bloggen? Ja, jag trodde väl att ni tyckte det. Så här kommer Amanda-som-vandrar-den-vänstra-handens-väg och Amanda-som-vandrar-den-högra-handens-väg. Eller populärt uttryckt den mörka magins Amanda och den ljusa magins Amanda. Det är inte så svårt att se vilken som är vilken, eller hur? Och den ljusa magins Amanda är väldigt lik en katt, om jag får säga min enkla mening.

Tolkning: Amanda har beskrivit sig själv som snäll och fin – och då får vi tro på det. Samtidigt är det tydligt att hon har en inre styrka och kan ställa krav, ta för sig och stå upp för sin personliga och konstnärliga integritet.

pär wiksten ond och god

Jag kan bara säga en sak om den här bilden: Jag skulle inte vilja möta Mr Wiksten, som vandrar den vänstra handens väg, i en mörk gränd.

Tolkning: Dr Jekyll och Mr Hyde, släng er i väggen!

clabbe

Jag provade att göra en sådan här bild med Claes af Geijerstam, men det blev i princip ingen skillnad mellan bilderna. Min slutsats blir därför: Ju större geni, desto större skillnad mellan den ljusa och mörka sidan!

Tolkning: En obegåvad person helt utan djup, med stereotypa drömmar om världsherravälde.

persona

Ingmar Bergman höll på med sådana här bilder, men han blandade Bibi Anderssons och Liv Ullmans ansikten – dessutom var han noga med att ta den ”fula” sidan av båda! Om Ni kollar på näsan, så syns det att det är två olika personer.

amanda och mr wiksten

Tjoflöjt i kohagen!

Skriv något mysigt

