Amanda Jenssen Bloggen

En av sydvästra Norrbottens fem bästa amandabloggar.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Jenssen spelar musik från Helvetet idag

Posted by Roger Krook på 12 juni 2012

amanda goes to hell

Amanda Jenssen spelar musik i Musikguiden P3 18.30-19.30 ikväll. Och det blir alltså musik från Helvetet.

Om Amanda Jenssens officiella hemsida: Den försvann ur Google SERP men är tillbaka nu. Kanske planerade man en flytt och gjorde skumma redirects som utlöste ett straff från Google? Jag vet inte när sidan kom tillbaka, men den försvann i början av februari och Googles straff brukar vara 3 månader. Nu ligger den officiella hemsidan på andra plats efter Wikipedia och det är väl rätt okej. Men om ett multinationellt företag vill ta förstaplatsen så gör dom det.

Sidan är under ombyggnad. Om man går till http://www.amandajenssenmusic.com/se/en hamnar man här:

amandas homepage

Det intressanta är att copyright är 2012, vilket skulle kunna tyda på att det är något som ska användas. Eller så har det bara blivit så. Jag har jämfört med samma skivbolags officiella hemsida för Tove Styrke och där finns också flaggorna. Så kanske kommer det att bli den gamla strukturen med flaggor och undersidor istället för flera separata sajter på olika landsdomäner, som jag gissade på i vintras.

Normalt omdirigeras man från http://www.amandajenssenmusic.com/ till http://www.amandajenssenmusic.com/se/node/510, en undersida med musikvideon till Dry My Soul och inget annat. I SERP finns nu två hemsidor efter varandra, en svensk och en engelsk: http://www.amandajenssenmusic.com/ och http://www.amandajenssenmusic.com/se-en/node/510 (också bara musikvideon).

Den nya hemsidan kommer med största sannolikhet att börja fungera i samband med lanseringen av albumet. Om någon undrar så är det omodernt att dölja eller spärra sidor som är under uppbyggnad. Några tror det är bättre om Google får se sajten växa fram långsamt. Risken att en besökare ska hitta dit och bli förbannad för att sajten inte är klar anses numera inte värd att prioritera. Och om någon byfåne intresserar sig för den ofärdiga sajten så är all uppmärksamhet bra. Annat var det på Mubitos tid. Då var det en skandal att deras ofärdiga amanda-sajt blev synlig i misstag. Om någon minns?

Snart är det dags för Amanda Jenssen å radio. Det blir nog så in i helvete bra.

Nej, det blev inte bra. Det blev purrfect. Amanda golvade mig med Nobody knows you when you’re down and out.  En låt jag älskat sedan jag såg den framföras i en film med Betty Boop en gång för länge sedan. Den är troligen public domain och jag ska se om jag kan hitta den på Internet Archive för vidare befordran till Youtube. Just for the hell of it.

Någon sådan film lyckas jag inte hitta just nu. Men det var väldigt länge sedan och jag var en liten parvel i pappslöjdsåldern. Kanske var det filmen Snövit, där Cab Calloway sjunger Saint James Infirmary Blues? Men jag hörde i alla fall Nobody knows you when you’re down and out i någon film och blev frälst på stående fot. Och Cab Calloway platsar alltid i ett inlägg om Amanda. Så sug i er, gott folk:

.

.

Till slut: Kan du tänka dig ett helvete utan Håkan Hellström? Jag kan det inte.

Jag lägger in en snabblänk till kvällens avsnitt av Musikguiden här senare. Tjenare.

Här alltså: Lyssna på Amanda Jenssen!

4 svar to “Jenssen spelar musik från Helvetet idag”

  1. Tomas said

    Hittade inget på nätet att Helen Kane (Betty Boop-sångerskan) skulle ha sjungit in den. Lite märkligt. Jag är nästan säker på att jag sett klippet någon gång.

    • Vad intressant! Då kanske jag inte har drömt det. Som jag minns det var det en scen med Betty Boop och en svart man. Hon hade gått vilse i en skog eller nåt. Och den som presenterade programmet sade ”Sedan sjunger X Nobody knows you when you’re down and out.”

  2. Tomas said

    Det är väl Bessie Smith som är mest känd för låten:

Skriv något mysigt

