Amanda Jenssen Bloggen

Om A. J.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Amanda Jenssen skriver och framför musik (2)

Posted by Roger Krook på 05 oktober 2011

amanda jenssen i tyskland 2010

Under kvalveckan i början av hösten 2007 skulle deltagarna i Idol visa om dom var tillräckligt bra för att gå vidare. Då laddade Amanda med en schlager från början av 30-talet, som fått en revival på 60-talet. Stylad som en swingsångerska från förr visade hon redan då att hennes framtid låg i en samtida och egen version av swingmusik:

.

.

Amanda Jenssen hade kommit med i Idol och gjort succé hos jury, media och publik. En stjärna föddes i direktsändning. Amanda Jenssen måste sjunga covers, men ibland var det sådana som hon gillade och då blev det extra bra. Med Hallelujah gjorde Amanda Jenssen ett nummer som än idag står i en klass för sig. Efteråt berättade Amanda att hon fick en ut-ur-kroppen upplevelse under Hallelujah, så känslorna vi ser är äkta. Den mest sedda versionen av klippet har idag setts av tio miljoner människor.


.

Efter rocktemat hängde Amanda Jenssen löst, men klarade sig och istället åkte The Moniker ut. Ingen vet vad som hade hänt om vi inte fått se två blondiner i Globen, men förmodligen hade Sony Music redan bestämt sig för att signa Amanda Jenssen och hon hade även anbud från flera andra skivbolag. Men ändå. Och så här bra var hon i rocktemat.

Förresten: Klänningen, som fick Amanda att känna sig som en inslagen present, var designad och uppsydd av Stefan Wåhlberg enbart för detta nummer. Var finns klänningen idag? Har den sålts på auktion? Hänger den i ett dammigt kostymförråd på Tv4? Eller har jag den på mig i exakt detta ögonblick när jag skriver det här? Jag säger ingenting så har jag ingenting sagt.


.
Så blev det två blondiner i Globen. Amandas eget val var en låt av Ray Charles. Men egentligen är den av Bobby Charles, som sålde den till Ray Charles för tusen dollar när han (Bobby, inte Ray) var pank och behövde pengar. Berättade en svensk  jazzmusiker i somras. Njut av Amanda Jenssen som inte bara sjunger utan även spelar i Globen. (Varför hon gjorde på detta viset framgår av min fanfiction Månsken över Texas.)

.
Tittarnas val var lätt, det lättaste man sett. Eftersom de röstade innan Amanda Jenssen gjort Hallelujah. Då blev det Suspicious Minds från gospeltemat. Så här gick snacket när det begav sig:

Carola: Amanda, jag vet inte hur många gånger jag får vara kvar här alltså, men jag måste säga innan jag lämnar att du är så livsfarligt cool, en tiger och en, jag tycker du är en grym artist redan och en blandning av Betty Boop och Nina Hagen med ditt avskavda nagellack som jag såg där…men jag är intresserad av att höra dina låtar nu i framtiden också. Tack. Tack för det här fantastiska framträdandet.

Daniel: …på fullaste allvar, du är den av alla idoldeltagare genom alla år, som jag tror har störst potential att lyckas även utomlands. Jag tycker du är helt fantastisk.

Peder: Ja. Hänförd. Stum. Du var bäst ikväll igen.

Kishti: Amanda, den här sången handlar om tillit, egentligen hela livet handlar om tillit och det är det som är så fantastiskt med dig. När du trillar ner på golvet, du bara trillar ner och struntar i om du gör dig illa. Du har tillit till konsten, till musiken och eftersom jag har Carola här så, så och vi är dom som är mycket för hallelujamoments, så tycker jag vi gör det. (Kishti och Carola gör vågen och ropar) HALLELUJA!

Amanda Jenssen: Alltså jag kan ju bara säga att detta är även ett hallelujamoment för mig, så att HALLELUJA! PRAISE THE LORD!

Precis som en kommentator skriver på Youtube, så tror jag Elvis blir lycklig i sin himmel när han ser och hör det här. Och kolla in Amandas ögon när hon ligger på golvet. Snacka om att se hela universum! För övrigt är Hästhuvudsnebulosan det näst vackraste i universum. Det ryktas om att den blev så avundsjuk när den fick se Amanda Jenssen så den hoppade i ett svart hål. Men det tar väl några år innan ljuset har hunnit hit så vi kan se om det stämmer. Och nu över till Globen.


.

Men Idol 2007 var inte bara en dans på rosor och Amanda Jenssens genombrott. Det var även hårt arbete, stressfaktorn att kunna bli utröstad när som helst och flera månader med skräpmat och utan sömn. Amanda Jenssen har sagt att hon såg helt förvirrad ut när hon väntade på resultatet i finalen och att det berodde på undernäring och för lite sömn. Här är klipp från en dokumentär som visar arbetet bakom showerna vi såg på teve. Amanda är så söt när hon gör ryggböjningar, osminkad, rufsig i håret och morgontrött. Dessutom får vi se hur de svarta påsarna under ögonen trollas bort i sminklogen. The show must go on.

.
Amandas gamla låtar i Idol förebådade Happyland. Och Charlie tycker jag är det bästa exemplet på hennes suveräna sätt att blanda gammalt och nytt. Här är en låt som Amanda ganska säkert hade i bakhuvudet när hon skrev Charlie. Min favoritvokalist, den unga Peggy Lee, tillsammans med en Benny Goodman i högform. Så skapas odödliga ögonblick. Stay tuned för fortsättningen på Amanda Jenssens resa mot att bli Sveriges bästa kompositör.

Swing it, Amanda!

Skriv något mysigt

