Amanda Jenssen Bloggen

Om A. J.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Amanda Jenssen – Favorit i repris (1)

Posted by Roger Krook på 29 augusti 2011

amanda jenssen i tyskland 2010

Just nu är det lite lugnare omkring Amanda Jenssen. Amanda Jenssen Bloggen presenterar därför lite återvinning i form av amandofil arkeologi. Favoriter i repris på tema Amandaa Jenssen alltså. Det här skrev jag 2007-12-22, ett av mina allra första inlägg om Amanda Jenssen:

I går kväll tänkte jag: Varför är jag så fascinerad av Amanda Jenssen? Hon är ju bara en trallande jänta, jag borde lyssna på Judy Garland, Billie Holliday, Edyth Wright, Helen Ward, Elslie Carlisle, Peggy Lee och Ulla Billquist istället! Förresten, jag undrar hur det skulle låta om Amanda sjöng Ulla Billquists stora hit Min Soldat?

Vet ni varför alkemisterna misslyckades med att göra guld? Jo, en alkemist kom på hemligheten: Man får inte tänka på två elefanter när man gör guld. När detta blev känt kunde ingen låta bli att tänka på två elefanter och hela det alkemistiska konceptet havererade, tänkte jag och törnade in.

Jag vaknade och kände att jag inte var ensam i rummet. När jag tittade upp stod Amanda Jenssen där, som stigen ur en gammal beredskapsfilm. 40-talsfrisyr, 40-talsmejk, en grönblommig bomullsklänning av 40-talsmodell, djärvt barfota. Med raspig röst och total inlevelse sjön hon:

Min fästman han var modelejon, dandy, charmör
Kanhända för min skull, jag är svag just därför

Mina tårar sprutade och jag satte mig upp med ett ryck. Efter en stund insåg jag att allt bara var en dröm. Nu kommer det häftiga: Om jag blundar och koncentrerar mig kan jag återigen höra precis hur hon lät. På sätt och vis gick min önskan alltså i uppfyllelse, jag fick verkligen höra Amanda Jenssen sjunga Min soldat. För min inre syn Amanda Jenssen återigen framför mig står, precis var och när jag så önskar.

Det påminner mig om tankenöten med tiggaren och kungen. Varje natt drömde tiggaren att han var kung och kungen drömde att han var tiggare. Vem hade det bästa livet? Svaret beror kanske på tidsupplevelsen och intensiteten i drömupplevelsen, men frågeställningen är en verklig tankenöt. Kan drömmen vara mer verklig än den sk verkligheten? Allt är ju ändå bara kemiska och elektriska processer i hjärnan, huruvida det finns någon sant objektiv verklighet kan vi aldrig få veta, eftersom vår perception är subjektiv.

Är det här inlägget sant, eller är det något jag hittar på just nu? Skapas den här händelsen i någon slags alternativ värld i samma ögonblick som någon läser den, oavsett om den har inträffat i verkligheten eller ej? Vem bryr sig?

Amanda Jenssen Bloggen

Skriv något mysigt

