Amanda Jenssen Bloggen

Käften har inga handtag men pottan har skaft

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Amanda Jenssen som Generation Y

Posted by Roger Krook på 03 augusti 2011

Amanda Jenssen

Fotograf Amandalover. Amanda Jenssen på Grammisgalan 2009. Beskuren bild.

När jag slutat gymnasiet behövde jag ett jobb. Då ringde jag på en platsannons i DN, om jobb på Gröna Lund. Jag fick jobbet per telefon mot att jag lovade dyka upp. Det var så många som skulle komma men inte gjorde det. En tjej jag kände fick jobb på hemtjänsten utan att behöva visa sig. Hon sade lite skämtsamt att hon hade kunnat vara punkare med grönt hår som skrämde slag på gamlingarna. Marabou klagade på att de inte fick personal till sin fabrik trots att det var stor arbetslöshet. Och att personalen fick gratis choklad!

För några år sedan slog Gröna Lund ett rekord. Femton tusen personer sökte sommarjobb där. Hur läser man femton tusen ansökningar? Kanske säger man ”vi vill inte anställa folk som har otur” och raderar slumpmässigt 90% till att börja med. Troligare är att man bara arbetar med dem som redan har jobbat en, två eller flera säsonger. För övrigt sökte KTH en vaktmästare vid samma tid och fick  över fyra tusen svar.

Vad hade hänt? Det kallas senmoderniteten eller postindustrialismen. Industrijobben har flyttat till låglöneländer. Därigenom har konkurrensen om de kvarvarande jobben som inte kräver särskild utbildning ökat. Samtidigt läser 60% vidare efter gymnasiet så även konkurrensen om jobb som kräver lång utbildning ökar. När alliansregeringen säger att problemet är alla slöfockar och inbillningssjuka som inte söker jobb ljuger de medvetet. Eller så tror de att det fortfarande är som när de själva var unga och sökte sitt första jobb. Då fanns det jobb om man tog vad som helst.

Den lata generationen

Generation X, de som är födda 1965-1980, kallas den lata generationen. Drömmen är att vinna på Lotto och aldrig mer behöva jobba. Om man måste jobba gäller det att inte hjälpa andra, men själv kräva ”avlastning”. Om någon kräver att man ska göra det man är anställd för att göra kan man alltid hota med att bli utbränd. Eller att säga upp sig.

Mina polare på det stora telefonföretaget får en årslön som tack om de säger upp sig. Då börjar man nästan fatta att man inte är unik, oersättlig eller ens särskilt uppskattad. Allt man gör kan göras billigare och snabbare av unga, välutbildade, arbetsvilliga och hungriga kineser. En hel avdelning kan plötsligt flyttas till Kina om företaget tjänar på det. Pop goes the weasel!

Tidigare var det stora telefonföretaget en stat i staten, en institution som tog hand om och utbildade sin personal. Man hade företagshälsovård och personalmatsal. Man hade egna idrotts- foto- och filmklubbar. Man var kort sagt en del av folkhemmet där staten och kapitalet såg till att alla hade det lagom bra och var lagom ambitiösa. Av detta finns idag inte ett spår. Mina polare säger att de inte törs sätta sig och fika, då kan någon tro att de inte har något att göra och är överflödiga. Pop goes the weasel!

De som är födda någon gång på 80-talet eller senare kallas Generation Y. Om Generation X är lata och ironiska så är Generation Y väldigt annorlunda. En tidning intervjuade några ungdomar på gymnasiet. De frågade en sjuttonårig tjej vad hon var mest rädd för. Terrorister? Mördarbakterier? Klimatkatastrof? Hon svarade: -Att jag ska välja fel linje på högskolan.

Unga kvinnor och karriär

Generation Y är uppväxta med att man skapar sin egen framtid genom sina val. Alla kan bli vad som helst, men då gäller det att göra rätt val. Ett sådant val kan vara att anmäla sig till Idol. Det kan även vara att gå mot strömmen och som Amanda Jenssen skippa högskolan eller, som Tove Styrke gjorde, att hoppa av gymnasiet.

Det kan även vara att som Nikeisha Andersson bestämma sig för att bli självständig filmskapare på heltid vid sexton års ålder och vara det vid arton års ålder. Nikeishas tips till jämnåriga tjejer är att tänka positivt, skaffa sig en positiv självbild, vara snäll mot andra men lite ego när det gäller sin egen framtid. Framförallt att vara envis och jobba konsekvent mot långsiktiga mål. Även om detta ibland kräver att man prioriterar karriären framför polare och kröken. Det är alltså ingen medelålders managementkonsult som säger detta, utan en artonårig tjej som gillar kompisar, mode, shopping, musik, uteliv och festande. Mer Generation Y kan det inte bli.

Att vara Generation Y är kort sagt att leva i vår tid som den ser ut just nu och vända de nya spelreglerna till sin fördel. Dessutom är det att försöka åstadkomma saker man kan vara stolt över, något som Amanda Jenssen talar mycket om. Därför tror jag inte vi behöver vara rädda att Amanda Jenssen ska sluta med musikskapandet. Hon kanske gör ett uppehåll, men jag tror faktiskt inte att Amanda Jenssen kan låta bli att skapa saker hon känner sig nöjd med.

en uniform är inte abnorm

Unga kvinnor och sex

Sex driver nöjesbranschen och därför är det viktigt att förstå hur unga kvinnliga artister i Generation Y ser på sin egen sexualitet och kvinnlighet. Medelålders debattörer kan påstå att könsrollerna har backat, att jämställdheten har minskat och att unga flickor känner sig hetsade och pressade att ställa upp på sex. I själva verket är det precis tvärtom!

2010 frågade Veckorevyn sina läsare, samtliga Generation Y, varför de hade sex. De flesta svarade ”För att jag är kåt”. För några år sedan hade ett sådant svar varit självklart för killar men horaktigt och otänkbart för tjejer. Dagens unga kvinnor kan skilja på sex och kärlek.

Från patriarkat till sexpositiv feminism

Historiskt har kvinnor  naturligtvis fått ha  sex, annars hade det blivit tråkigt för de heterosexuella männen. Men patriarkala samhällen (och vi var ett sådant när kristendomen styrde värderingarna) är alltid rädda för kvinnans sexualitet. Kvinnans sexuella känslor ska tryckas ner, styras och bara tillåtas ta vissa uttryck. Det bästa sättet att få flickorna att hålla sig lugna är – skam. Och det bästa sättet att få dem att skämmas är andra kvinnor. Därför har förtrycket varit inbyggd i systemet och inte utövats av elaka män mot snälla kvinnor. Det är mödrar som uppfostrat sina döttrar att skämmas och väninnor som skvallrat om kvinnor med horrykte.

Männen löste problemet genom att dela upp kvinnorna i madonnor och horor. Madonnorna gifte man sig med. Hororna njöt man av före och utanför äktenskapet. Hororna var lättfotade flickor, älskarinnor, prostituerade, strippor och porrtjejer.

Kort sagt så har traditionellt kvinnorna bara fått ha sex med den äkte mannen. Enligt Bibeln ska en flicka stenas till döds om hon inte är oskuld när hon gifter sig. Under 1900-talet byttes detta ut mot kärleksideologin. Kvinnan fick ha sex inom heterosexuella kärleksrelationer, även om hon inte var gift. Men inte för mycket eller med för många, då fick hon horrykte. Framförallt fick hon inte ha sex utan en man, inte med andra kvinnor och inte ens med sig själv. Ännu på 90-talet var det skamligt att mysa med sig själv och därigenom även att äga eller använda sexleksaker och porrfilm.

Hur är det idag? Dagens unga kvinnor är sexpositiva. Sex är inte längre något tjejer ställer upp på eller låter sig övertalas till. Istället vill de ha mer än männen ger dem. Det största problemet idag är faktiskt att kvinnorna tycker de får ha sex för sällan. Och det gäller inte bara unga utan ännu mer småbarnsmammor och medelålders kvinnor.

Att vara sexpositiv är att tycka sex är en kul grej och prova eller vilja prova olika saker. När kvinnorna inte får så mycket sex de vill satsar de på kvalitet istället. Sexleksaker, porrfilm och sexiga underkläder har blivit mainstream. Nästan hälften av de unga kvinnorna skulle vilja prova sex med en annan tjej och ännu fler skulle vilja prova gruppsex.

När det gäller homofobi så ligger kvinnorna långt före männen. De flesta tycker homosexualitet är helt normal och sex med en annan tjej är den vanligaste sexfantasin bland svenska kvinnor idag. Dessutom ser kvinnor av alla läggningar lesbisk porrfilm och tycker om den.

ärtigt värre

Amanda Jenssen är helt rätt

Amanda Jenssens kärlek till uniformer är så rätt den kan bli. I Storbritannien använder redan 80% av tjejerna uniformer (Netmums 2010) och trenden är även på väg in i vårt land. Dessutom tog Socialstyrelsen bort fetischism ur den svenska sjukdomslistan ICD-10 januari 2009, så man behöver inte längre känna sig abnorm klädd i uniform. Eller, som på bilden ovan, utklädd till kålrot eller något annat ärtigt. Give peas a chance!

Mot den här statistiska bakgrunden kan vi förstå hur rätt och hur mycket Generation Y det var, när Amanda Jenssen skämtade om sex i familjeprogrammet Idol. Vi kan även förstå varför Amanda Jenssen och andra unga tjejer ”ångar av sex” på scenen och skivomslag.

Varför? Jo, för Amanda Jenssen och Generation Y  känns allt tal om objektifiering totalt främmande. Kvinnorna är inte reducerade till objekt för männens ohämmade djuriska lustar, kvinnorna vill ju tvärtom ha mer och roligare sex än männen ger dem! Och att uttrycka sin sexighet är inget som känns objektifierande eller horaktigt för Generation Y.

Objektifieringsteorins uppgång och fall

Objektifieringsteorin har styrt den svenska debatten i decennier och därför är den intressant som fenomen. Den uppfanns av Grupp 8 på 70-talet. Kvinnorörelserna hade legat lågt under hela sex- och porrdebatten som pågått sedan början på 60-talet. Nu vände sig radikalfeministerna mot alla sexiga kvinnobilder i media, inte bara mot pornografi och utvik. Kapitalet skulle inte utnyttja kvinnan som sexobjekt för att tjäna pengar. Denna syn blev normen och finns delvis fortfarande kvar i vårt land.

Lustigt nog så bygger obejktifieringsteorin på det patriarkala samhällets könsroller. Männen är djur som inte kan få nog av sex och de ”drar över” utan känsla. Kvinnorna vill istället ha kärlek och romantik, vill fina flickor ha sex någon gång är det inte för att de är ”stenkåta” utan för att de är förälskade. Prostitutionsutredningen rekommenderade att sexklubbarna skulle stängas, eftersom sex framställdes som frikopplat från kärlek. Statens Offentliga Utredning SOU 1981:71 ger dessa argument för att förbjuda klubbarna:

”Sexualiteten framställs som något helt lösryckt utan samband med känslomässiga upplevelser som ömhet och kärlek.” (sid 176)

”Visserligen kan det med rätta sägas att denna påverkan på en relativt liten grupp män måste vara obetydlig i jämförelse med vad pornografi, sexfilmer och herrtidningar åstadkommer i den riktningen, men den bidrar ofta effektivt till att ge männen uppfattning om kvinnan som enbart könsvarelse och handelsvara.” (sid 177)

Det är helt enkelt kärleksideologin som får stå för kvinnans sanna sexualitet: Gärna sex, men bara inom en fast kärleksrelation.

kajsa grytt med Tant Strul

Tant Strul

1982 fick radikala tjejbandet Pink Champagne kritik för att de var sminkade på scenen. Men ungefär samtidigt kom de unga, konstnärliga tjejerna i Tant Strul med en ny stil. De var sminkade,  såg sexiga ut och sjöng om sex. Till saken hör att 80-talet blev en reaktion mot 70-talet och att det blev inne att vara hyperfeminin igen. Som en kvinnlig journalist skrev: -Det är dags att kasta de gamla rödstrumporna (en symbol för 70-talets feminism) och sätta på sig de svarta nätstrumporna. Men paradoxalt nog blev 80-talet samtidigt en återgång till traditionella värderingar och kärleksideologi. Under några år ansåg de flesta unga kvinnorna att sex bara skulle förekomma inom fasta kärleksrelationer. Först i mitten på 90-talet började återigen majoriteten tycka att de som ville ha tillfälliga sexpartner kunde få ha det.

för sexig för nittiotalet

Helene Wellton

Men fortfarande trodde de flesta på objektifieringsteorin. I början på 90-talet blev Helene Wellton , delägare i ett dataföretag och född 1961, prickad av Näringslivets Etiska Råd för att hon såg för sexig ut i en annons där hon gjorde reklam för datorerna hon sålde. Detta utnyttjade hon sedan mycket skickligt genom att provocera och posera lättklädd med företagets datorer, något som gav enorm publicitet och uppmärksamhet under flera år. Helene Wellton blev en av de mest kända svenska personerna inom IT-branschen och var till och med körsångerska i Melodifestivalen 1997. Låten hette World Wide Web!

wendy o williams

Wendy O’ Williams

Musik och sex

Wendy O’  Williams (1949-1998) blev arresterad, portförbjuden och vid ett tillfälle misshandlad av polisen på grund av sin stil på scenen. Hur är det idag? För en ung sångerska är det kort sagt okej att se sexig ut. Hur hon har sex och med vem är hennes privatsak.

Sex före och utanför äktenskapet blev avkriminaliserat 1864. Homosexuella handlingar med personer över 18 år blev lagliga 1944, med personer över 15 år 1978. Homosexualitet slutade räknas som en sjukdom 1979, S/M och fetischism 2009. Idag är i princip allt utom våldtäkt, sex med barn och andra övergrepp tillåtet. Men om det är något man alltid har försökt styra i mansdominerade samhällen så är det hur kvinnan uttrycker sin sexualitet. Och det har även gällt hur hon sminkar sig, klär sig och poserar. I vårt land var det politiskt inkorrekt att kalla en sexig stil horaktig, men det gick desto bättre att kalla den obejktifierande och kvinnoförnedrande.

Att något hade hänt märkte man när Amanda Jenssen var den enda som buade åt kvinnoförnedrande skämt på Grammisgalan 2009 – vitblonderad och iförd rött läppstift, lackhandskar i samma röda nyans och tajt svart läder. Se bilden högst upp!

Därmed inte sagt att Amanda Jenssen räknar sig som eller vill bli kallad sexpositiv feminist. Hon kanske bara är sig själv.

Sedan 1920-talet har unga kvinnor inom populärmusiken i princip sjungit om en sak: Sex. Mer eller mindre öppet. När Elsie Carlisle sjöng låten Man o’ War på 30-talet blev det lite väl öppet och skivbolaget drog tillbaka skivan. Där fanns strofer som:

He never misses when he brings out
His big artillery

And when he turn his machine gun loose
I surrender ’cause there’s no use

He keeps repeating a flank attack ’til victory is near
And then he gets me in the rear

Naughty, naughty! Men när Amanda Jenssen sjunger om den stora tvåsamma, heteronormativa kärleken är det i den romantiska traditionen, där hon har en del av sina rötter. Tidstypiskt är dock att Amanda Jenssen kan göra det med en homosexuell kör på scenen!

Just det är så typiskt Amanda Jenssen, att hon kan ta det bästa från gårdagen och placera det i vår tid. Därför blir det Amanda Jenssen gör inte retro, som försöker efterlikna något gammalt, utan istället något nyskapande och unikt. Amanda Jenssens gangsterjazz är förstås ett lysande exempel på detta.

Annars har jag alltid tyckt att Amanda Jenssen påminner om Shangri-Las. De sjöng minst lika sexigt som dagens popstjärnor och kunde göra ett stort nummer av en liten suck eller svaret ”Close. Very close.” på frågan hur Han dansar. Sångerna handlade om nästan outhärdligt lidande, unga flickor som kom ihåg sin förlorade kärlek eller aldrig mer kunde gå hem, pojkvänner som dog i motorcykelolyckor och eländes elände. Romantik bygger ju på att det, som någon sade, är djävligt skönt att få gråta ut ibland.

Men med det andra albumet gick Amanda Jenssen vidare bakåt i tiden från Shangri-Las och Elvis, till Cab Calloway och de legendariska jazzsångerskorna. Fortfarande utan att det blev imitation eller retro. Stenhippt? Närå, inte alls.

Vad gör Amanda Jenssen just nu? Försöker hon hitta ett sätt att slippa jobba? Nej, det tror inte jag. Min gissning är att Amanda Jenssen jobbar på något nyskapande och unikt, som hon kan känna sig stolt över och som samtidigt är både creddigt och kommersiellt. Och sådant kan nog ta lite tid. Jag vill inte spekulera i tråkiga förklaringar till tystnaden utan förutsätter att Amanda jobbar på ny musik. Det gjorde hon ju förra gången det var tyst. Kanske kan Amanda Jenssen Bloggens avdelningen för privatspaning lugna er med det här klippet från i mars. Amanda lever, mår bra och sjunger i Lund:

.
Sköt om er, alla amandofiler.

Amanda Jenssen Bloggen

Advertisements

2 svar to “Amanda Jenssen som Generation Y”

  1. Erik said

    Nog känns det ganska säkert att Amanda sitter i en studio någonstans just nu och filar på det tredje albumet. 🙂

    Amanda och Tove i all ära, men den ultimata generation Y-tjejen måste ju vara Nikeisha Andersson. ”Fuck the How, Make Love to the Do and don’t Ask Why!” är hennes devis, och hon verkar leva efter den till 100%.

    • Jag tycker det vore en stor sensation om Amanda gjorde något annat! Ja, Nikeisha behövde inte ens en talangjakt utan lyckades på något sätt marknadsföra sig själv och få filmuppdrag. 🙂

Skriv något mysigt

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s