Amanda Jenssen Bloggen

Roger E. Lee om A. J.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Amanda Jenssen i Lund

Posted by Roger Krook på 17 juni 2011

Ett livstecken från Amanda Jenssen: Hon spelade på Minnenas afton, Astra Zeneca, Lund 4 mars 2011

Amanda Jenssen har alltså gjort ett företagsgig i sin gamla hemstad i år. Men inget annat är inbokat den närmaste tiden. Troligen arbetar Amanda med sitt nästa album, som kanske ska lanseras framförallt utanför Sverige. Om Amanda vill överträffa allt hon gjort hittills (och det tror jag hon vill) så slänger man inte ihop ett sådant album på en kafferast eller två. Man tjänar inte lika mycket på skivförsäljning som man har gjort, men Amanda Jenssen fick ganska bra betalt för sina konserter 2010 (en arrangör klagade på att hon tog nästan hela festivalbudgeten) och den tyska marknaden öppnar ju helt nya möjligheter. Förmodligen krävs det nytt material och en ny show för en ny turné. Kanske är det därför Amanda Jenssen valde bort att åka runt och spela gamla låtar på de svenska festivalerna i sommar?

Varför hette det Minnenas Afton? Astra Zeneca beslutade lägga ner forskningsverksamheten med 900 anställda i Lund 2 mars 2010.  I januari 2011 tog en stiftelse över lokalerna. I april flyttades inventarierna till Astra Zeneca i Mölndal. 30 juni 2011 lämnar Astra Zeneca slutgiltigt Lund. Så troligen var det en minnenas afton i mars, för Astra Zenecas personal och tiden i Lund. Och vem kunde då passa bättre som artist än Lunds mest kända dotter?


Här kommer ett tillrättaläggande, även om det tog tre år. (Cirka.) En gång skrev jag lite skämtsamt att jag äntligen hittat ett fel hos Amanda Jenssen: Hon tyckte den fantastiska filmen Utvandrarna var dålig. Hon uttryckte det som att den inte var en må-bra-film. Igår såg jag den första delen på teve och plötsligt slog det mig hur eländigt de hade det, hur elaka alla var, hur de dränkte katter och hur allt gick åt helvete hela tiden. Faktiskt ganska deprimerande. Det var väl det Amanda menade, inte att filmen var dålig i bemärkelsen dåligt gjord.

Så istället för ett fel hos ni-vet-vem så hittade jag ytterligare ett exempel på hennes människo- och djurvänlighet. Det kändes i alla fall så. Men om jag har fel så gäller automatiskt punkt ett:

For every little fault that you have
Say I’ve got three or four
The human little faults you do have
Just make me love you more

Nu måste jag sluta innan jag sitter här och blir sentimental som en djävla kärring! Istället ska en annan hedra cocktailtimmen. Spriten dödar långsamt, men vem f-n har bråttom?

Amanda Jenssen Bloggen

Skriv något mysigt

