Amanda Jenssen Bloggen

En av sydvästra Norrbottens fem bästa amandabloggar.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Amanda ”The Swede” Jenssen + Bo Diddley = ?

Posted by Roger Krook på 03 juni 2010

Den här nya låten med Amanda Jenssen är riktigt intressant. Men titeln Drive my soul finns redan. Av skivomslaget att döma är den gjord av The Spotnicks. Men kanske heter AJ:s låt Dry my soul? Det kan vara en luring, som att Come on, Henry var Common Henry. Spela rulle!

Den är långt från både Cab Calloway och Amanda-ballader. Jag slås av musikens likhet med Bo Diddleys och att texten bygger på upprepningar, precis som Who do you love? Och lyssna på Pärs gitarrspel i början!

Men Amanda är ingen imitatör och åtminstone jag hör även ganska mycket rockabilly i breaken. Och Amandas store idol Elvis spelade ju rockabilly när han började. Amanda Jenssens röst är väl i det närmaste rå och bluesrivig, några tycker det här låter som blues. Jag skulle snarare säga rythm and blues, alltså tidig svart 50-tals rock and roll. Blir nästa album inspirerat av 50-talet och Bo Diddley?

Denne Diddley (som gick hem till Gud 2007) torde vara helt okej i huvudstadens skitnödiga creddmaffia. (De som, ängsligt sneglande på varandra, skriver de allra hippaste musikrecensionerna.) Sagda maffia bajsar dock knappast på sig av ensemblen Arvingarna. Därför ska kanske påpekas att Arvingarnas bidrag till melodifestivalen 1995, en låt med titeln Bo Diddley, inte har något som helst att göra med Bo Diddley, Amanda eller The Spotnicks. Mindre snack och mer musik nu:

Jag såg Bo Diddley på legendariska Melody en gång på 80-talet. Då lät han ungefär så här:

Jag stod uppe på en balkong, lutad mot räcket med perfekt utsikt över scenen. Bredvid mig stod en mycket söt och gullig liten tjej, helt klädd i svart läder. När min idol gått av scenen log tjejen vänligt mot mig och frågade ljuvt: -Vem var det där?

Plötsligt kände jag mig mycket, mycket gammal.

PS

Uppdatering 4 juni: AJ har varit i Holland och sjungit i radion. Vår hjältinna hann även med att köpa lite kläder i vintagebutiker. Flummigt!

And now for something completely different. En upp-rymd Amanda i raketform, klädd i svart peruk:

DS

Skriv något mysigt

