Amanda Jenssen Bloggen

Roger E. Lee om A. J.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Amanda Jenssen sjunger för Kungen på Victoriadagen

Posted by Roger Krook på 21 maj 2010

Fotograf: Amandalover.blogg.se

Den kaxiga grammisvinnaren Amanda ”Jenny” Jenssen kommer att sjunga på Victoriadagen den 14 juli. Läs mer här. Det blir ett av de första framträdandena i Sverige i ett offentligt och tevesänt sammanhang på ett tag. Så kom ihåg att justera televisionsantennen och ladda videobandspelaren på Victoriadagen den 14 juli 2010 A.D.

PS

Apropå det där med Jenny: En gång i tiden skrev jag fanficition om Amanda Jenssen. Ju mer jag skrev, desto svårare blev det att skilja på dikt och verklighet. Dessutom började det inträffa vad CG Jung kallade synkroniciteter. En gång skrev jag en pastisch på artonhundratalets sentimentala socialrealistiska pigromaner, denna fanfiction hette Apelsinflickans julafton. Där avslöjades att Amandas förmoder var oäkta barn (man sade så på den tiden) till Jenny Lind och PT Barnum. (Gå hem och googla!) När jag var klar kollade jag någon faktasida och upptäckte att AJ hade mellannamnet Jenny. Då kände jag en liten rysning. (Man brukar ju ge döttrar mormors mors eller mormors mormors namn.)

Jag skrev även en fanfiction som hette Månsken över Texas. Då diskuterade vi Amandas koppling till USA. Det fanns tom en amerikansk släkting som hälsade till AJ på Youtube. Sittande i månskenet på en husvagnsparkering i Texas. Och att Amandas farsa hette Lee Halvard Oswald gjorde ju inte saken bättre. Sådär höll det på.

Men fanfiction kräver en nördighet och interna referenser som kanske inte finns idag. Om man till exempel skulle skriva så här:

AJ: Nu ska jag och mina bröder äta pizza.
Amandas mor: Om ni klipper pizzan med min sax får ni diska den.
AJ: Ska vi diska pizzan?

Så är det ju inte särskilt roligt. Men desto roligare blir det om man vet att AJ och hennes bröder brukar klippa pizzor med sax istället för att skära dem med kniv. (Prova, det fungerar!)

”Nu ska jag gå till Statoil och köpa rostad lök” är kanske inte heller så kul. Om man inte vet att vegetarianen Mandy komponerade en middag på Statoil: Potatismos, rostad lök, senap och ketchup. Sedan visade hon belåtet upp mosbrickan och sade glatt: -Rostad lök är en favorit som Amanda Jenssen har.

En annan gång lät jag Bert Karlsson stå och stryka Amanda Jenssens blusar. Det var väldigt kul om man visste att AJ köpt en strykbräda samma vecka. Och på Fanglobe skrevs det massor av fanfiction på temat ”Amanda Jenssen en vanlig tonåring”.

Men nu erövrar Amanda Jenssen världen istället och det är en så fantastisk saga att den överträffar all fanfiction. Därför slipper ni läsa fanfiction som den här:

Berättaren: Amanda sjöng för Kungen på Victoriadagen och självfallet var det en given succéss. Vi förflyttar oss nu till VIP-rummet bakom scenen:

Tarras-Wahlberg: Kungen vill träffa Fröken Amanda. Men kom ihåg: Tilltala  honom Ers Majestät och säg inget om hans hår. Och vad Fröken Amanda än gör, ge honom inget att äta.
AJ: Varför inte det?
T-W: Varje jul slänger jag personligen tusentals paket med hembakade kakor. Dom skulle ju kunna vara förgiftade.
AJ: Oj, där kommer The King!
HMCG: Tjena Amanda!
AJ: Tjena Kungen! Du kan få numret till min frisör om du vill. Vill du ha lite rostad lök?
HMCG: Det var snällt. Men jag hoppar över löken, jag har nyss varit på Statoil. Får jag titta lite närmare på dina ögon?
AJ: Javisst, men varför det?
HMCG: Carl-Philip säger att du har himlens alla stjärnor i dina ögon.
AJ: Han är alltid  en sådan gentleman. Vet du förresten att han hänger på Stockholms gayklubbar?
HMCG: Nej, det visste jag inte.
AJ: Jo det gör han, på väggarna. Inom glas och ram.
HMCG: Har du några lika roliga gamla vitsar om mig?
AJ: Nej, men jag hittade en grej som jag tror tillhör dig.
HMCG: Verkligen?
AJ: Ja en krona. Det står ditt namn på den.
HMCG: Den var gammal.
AJ: Ja, redan Gustav Vasa kanske hade den? Tag emot!
HMCG: Min kungakrona! Tack, var hittade du den?
AJ: På toaletten. Du måste ha lagt den ifrån dig där när du kammade dig.
HMCG: Hur ska jag kunna tacka dig?
AJ: I could think of a million things.
HMCG: Jag kanske får bjuda dig på middag?
AJ: Det kommer lite plötsligt…
HMCG: Jag har vegetarisk färssås på burk.
AJ: Your place or mine?

DS

Skriv något mysigt

