Amanda Jenssen Bloggen

Roger E. Lee om A. J.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Det var en ABBA, en John, en Jesus och en Amanda

Posted by Roger Krook på 17 maj 2010

The Spotnicks får ursäkta, men Sveriges stora musikexport var ABBA. Somliga menade till och med att de var den största gruppen sedan The Beatles – utom i USA. Därför satsade ABBA på en karriär där borta i Amörrka där mjölk och honung rann. Man bara sår inte plöjer eller harvar, där flyger det fullt med färdigstekta sparvar… NOT.

För att slå sig in på den amörrikanska marknaden krävdes stora och dyra kampanjer. Men då köpte folk skivor och ABBA räknade med att en enda medverkan i en teveshow skulle ge dem (i dagens penningvärde) 50 miljoner bananer i intäkter från sådan försäljning. Det verkliga målet var förstås att sälja många miljoner skivor i det stora landet i väster. Men i sjuttiotalets politiska klimat fick ABBA ständigt försvara sig för att de tjänade pengar, något som var väldigt fult på den tiden. Det här är ett kul teveinslag från 1978.

Den värld Amanda Jenssen ska erövra ser väldigt annorlunda ut. Det gäller att ta ett land i taget.

Men med rätt tågordning går det säkert som på räls. De flesta spår Amanda en lysande karriär. För det är Pär som kör och Amanda är konduktör. Hollywood nästa, avstigning för samtliga pepparkakor!

För övrigt kan Pär inte bli tunnelbaneförare i Stockholm. Det skulle inte funka med hans vulgära språk: Nästa Tekniska Bögskolan, tåget fortsätter mot Danderyds Kukhus. Och linjen till Fittja vore ju helt otänkbar. Nej, han är nog bättre som Jenssens sidekick.

Att göra intervjuer är en svår konst. Jag gillar den där Filip & Fredrik intervjuar Claes af Geijerstam: -Har du någonsin pissat på en uteliggare?

Att vara intervjuoffer är inte heller lätt. När The Beatles skulle lanseras  i USA råkade John Lennon dra ett skämt om Jesus och sedan var det kört. Jag tror det var den här vitsen: -Varför är Jesus så bra på att sälja sig själv? Jo, det gäller att NASA RÄTT!

Men jag tror Jesus har humor. När en snubbe frågade om det var rätt att betala skatt till den romerske kejsaren (ockupationsmakten) sade Jesus: Vems namn står det på det här myntet? -Kejsarens. -Bra, då tillhör det kejsaren, så ge det till honom.

Ja, Jesus är en trevlig man, men tyvärr gäller det inte alltid markpersonalen. Men min konfirmationspräst var en kul knickedick. En gång, när prästen stod i predikstolen, kom klockaren fram och viskade: -Pastorn, dom spelar poker på orgelläktaren! -Jag kommer, jag måste bara predika färdigt först!

Varför det var så syndigt med kortspel har jag aldrig riktigt förstått, men en gång när min farfar var liten kom prästen och höll husförhör. Prästen ritade ett stort A och sade: -Kan du säga vad det här är för bokstav, lille vän? -Inte vet jag vad det är för bokstav, men det var fan vad likt spader äss!

Prästen harklade sig lite besvärat och försökte: -Kan du kanske räkna för mig istället? -Javisst! Ett, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta, nio, tio, knekt, dam, kung!

Så när min farfar blev vuxen var yrkesvalet enkelt: Professionell kortspelare. Och min farmor hade också ett ovanligt yrke: Porrstjärna i stumfilmer. Därför var det inte så konstigt att min far blev geolog. Hajar ni? Ge & låg.

Men i Sverige gick det bra för frisyrbandet från Liverpool, trots John Lennons humor. Se med Edra egna ögon! (Rutan längst ner på sidan.)

PS

Det där med Pärs språk var bara ett skämt. Idag är de fula orden inte särskilt fula längre. En predikant sade att det fulaste ordet idag är Jesus. Gud är rätt okej, det kan bortförklaras med att man tror på ”något” eller på sin egen gudomliga sida. Men säger man ”Jesus” börjar folk skruva på sig.

Sedan berättade predikanten om en man, som bestämt sig för att berätta om sin tro på Jesus, när hela släkten skulle träffas. Han satt där och tänkte: Jag måste berätta nu, jag kan inte vänta längre, jag får inte vara så här feg… men tiden bara rann iväg och han fick inget sagt. Desperat reste han sig upp, klingade i sitt glas och vrålade, med något vilt i blicken: JEEEESUUUS!

Stor skandal. Hans fru lämnade honom och rymde med en dvärgclown på en kringresande cirkus. Själv fick ex-hustrun arbete på cirkusen, som den itusågade damen.

Idag bor hon i Stockholm och Lund.

DS

Skriv något mysigt

