Amanda Jenssen Bloggen

Käften har inga handtag men pottan har skaft

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Die Jenssen gör succé i Tyskland

Posted by Roger Krook på 09 maj 2010

Ett par dagar efter att Happyland släppts i Tyskland har Amanda Jenssen redan gjort succé på denna så viktiga marknad. Därmed följer hon den stig som trampats upp av Alice Babs, Lill-Babs, Little Gerhard, Siw Malmkvist och många andra. Little Gerhard sade en gång att en såld skiva i Sverige motsvarade ungefär tio sålda skivor i Tyskland. Och det finns ju ungefär tio gånger fler skivköpare i Tyskland än i Sverige.

Här är ett exempel på en tysk recension och en till. Plocka fram tyska grammatiken respektive Google Translate!

Happyland på iTunes

Signaturen Tomas tipsar om att Amandas album (inte singeln) Happyland ligger på tyska iTunes, just nu tionde plats. Följ olika länder (album) här.

Vänta, det blir ännu roligare: Happyland räknas som rock. Om man tittar på försäljningen av rockalbum i Tyskland ligger Happyland tvåa! Die junge blonde Schwedin har passerat giganter som Queen och Rammstein! Lanseringen i Tyskland tycks ta tyskspråkiga grannlandet Österrike av bara farten. Där ligger Happyland på rockalbumlistans sjätte plats. Coolt tycker vi. Klicka här!

I den finsk-engelska intervjun (finns på officiella hemsidan) fick Amanda Jenssen frågan vad hon tycker om olaglig nedladdning. Hon svarade att det är synd att studior måste stänga och att inte bara artister utan även tekniker, låtskrivare, producenter och andra inblandade blir snuvade på sin lön. Folk har familj att försörja och hyror att betala.

Någon har sagt att artister som Madonna alltid klarar sig och att de små artisterna ändå bara får peanuts i royalty. Det är mellanskiktet, där Amanda Jenssen finns, som drabbas när folk slutar betala för musiken. Just därför är det kul om skivförsäljningen utomlands kan hjälpa AJ att fortsätta jobba heltid med att skriva och framföra musik.

Jag har tidigare skrivit att marknadsföringen i det sociala nätverkandets tid anses skötas mer och mer av fansen och vanligt folk. Men det kräver att det finns en bas av fans och lyssnare, som marknadsför artisten man-mot-man. I Tyskland och Österrike fanns det inga fans och det krävdes en lansering för att något skulle hända. Vi ser alltså just nu värdet av att Amanda har ett skivbolag med media- och branschkontakter ute i världen.

Det ska vi fira

Die Jenssen går upp som en raket på den tyska musikhimlen. Apropå raket, The Spotnicks gjorde på sin tid också succé utomlands, särskilt i Frankrike och Japan. Så det passar väl att fira framgången med lite tyskt öl och en mini-konstjärt av The Spotnicks.

Nu tar grabbarna av sig rymdhjälmarna för att kunna sjunga ännu vackrare för Amanda. Låten är ur kultrullen Älskling på vift (Miss Sex) från 1964.

Men störst av alla sjungande svenskor i Tyskland var förstås Die Leander. Här är hon i ett nummer från UFA-tiden, Kann die liebe sünde sein? (Kan kärleken vara en synd?) Förvånansvärt fräckt och jazzigt (och bra) med tanke på att Joseph Goebbels då var chef för UFA-Film!

Zarah var en tuff tjej. När hon vid en middag skulle sitta vid Adolfs bord instruerade en av topparna nervöst Die Leander: -Kalla honom Mein Führer, säg inget om hans hår och vad du än gör, så rök inte!

Zarah slog sig ned vid bordet: -Hej Adolf, du borde göra något åt din lugg!

Och till Zarahs försvar ska sägas att hon tillsammans med Karl Gerhard gjorde sånger som var mot den ideologi UFA-film stod för. Hon vägrade även att gå med i den tyska fackföreningen, trots att detta skulle ha gett henne permanent arbetstillstånd. Istället sökte hon nytt arbetstillstånd inför varje film för att slippa bli medlem i partiet.

Slutligen tog Zarah sina tyska pengar, lämnade alltihop och åkte hem till Sverige 1943. För att få loss sina pengar ur landet slog hon vad med en hög SS-officer att hon skulle kunna supa honom under bordet. Om Zarah lyckades skulle hon få föra ut sin valuta. Han antog vadet, förlorade och hjälpte henne sedan att lämna landet med sina pengar.

Men så blev Zarah Leander också, i motsats till Johnny Bode, så småningom förlåten av svenska folket när kriget var över. Efter några års utfrysning hade hon sin comeback-konsert på Konserthuset i Stockholm, den tredje september 1949.

Därför tycker jag vi med gott samvete kan njuta av Die Leander, 31 år, som hon lät och såg ut när hon stod på topp, i filmen Der Blaufuchs 1938:

Advertisements

Skriv något mysigt

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s