Amanda Jenssen Bloggen

Bloggen för dig som inte är tappad bakom en vagn.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Hjärtevärmande avantgarde med Amanda & Charles Jenssen

Posted by Roger Krook på 03 februari 2010

Bild: Svt

Så har Amanda Jenssen blivit en etablerad svensk artist och fått ett eget program i serien Dom kallar oss artister. (Efter den klassiska dokumentären om Kenta & Stoffe, Dom kallar oss mods.) Amanda får därmed chansen att visa upp sig själv som hon vill synas, på bästa sändningstid i public service teve. Vad visar hon?

Amanda visar stolt upp katten Charles, kattens nya favoritfåtölj och sin musikmaskin från 1972. Med skjutpotentiometer för volymen, det ni! Sedan lägger hon en vinylskiva med Cab Calloway på skivtallriken, den perfekta stämningshöjaren. (Vinylskivan, inte skivtallriken.)

Nu kan det inte bli bättre, tänker jag – och då säger Amanda att hon ska klä ut sig. Kommer hon tillbaka som kålrot smäller jag av, tänker jag. Men hon kommer tillbaka som pepparkaksgumma, inte så dåligt det heller.

Julfesten gör Amanda till en installation, med sig själv som en kvinnlig och gullig version av Andy Warhol. Dragqueens och musiker partajar och de ord som kommer för mig är hjärtevärmande avantgarde. När Jesus Kristus ställer sig på scenen och sjunger O helga natt tänker jag att bättre än så här kan det inte bli. Då sjunger Jenssen själv White Christmas.

Och hela programmet går självklart i jazzens och den omoderna musikens tecken. När Amanda uppmanas ge exempel på modern musik hon gillar säger hon att hon knappt lyssnar på modern musik – och väljer en över fyrtio år gammal låt med Bob Dylan.

Jag skulle kunna skriva mycket mer om det här programmet, men ord känns överflödiga. Halvtimmen är inspelad (naturligtvis på  VHS) och jag kommer helt säkert att se den många, många gånger till.

PS

Det här blev ju ett sansat inlägg – igen. Hur galen och bortom allt förnuft är egentligen min egen fascination för idolen? Det är ingen fara. Jag är helt och hållet beredd att släppa Amanda. När dom bänder loss henne ur mina kalla, döda fingrar.

DS

Till senaste inlägget

5 svar to “Hjärtevärmande avantgarde med Amanda & Charles Jenssen”

  1. Matz said

    Hej, vet någon vart programmet spelades in (den gamla teatern med scen), vilken lokal?

    Allt gott
    M

  2. Alx said

    Roger jag måste säga att jag avgudar dig mer och mer för varje inlägg du skriver här om våran Mandy.
    Men här tror jag fan du toppade dig själv.
    Avlsutningen, ”Det här blev ju ett sansat inlägg – igen. Hur galen och bortom allt förnuft är egentligen min egen fascination för idolen? Det är ingen fara. Jag är helt och hållet beredd att släppa Amanda. När dom bänder loss henne ur mina kalla, döda fingrar.”, fick mig att skratta så att tårarna sprutade!
    SLuta aldrig att lysa upp min vardag!

  3. Tomas said

    Har du sett promotionvideon på Youtube?

    Och att Amanda verkar vara i LA, klicka ner 4 sidor till ”12:55 PM Feb 5th”
    http://twitter.com/LukasWalsh

    eller kolla på dom här:
    http://twitter.com/LukasWalsh/status/8693011030
    http://twitter.com/LukasWalsh/status/8644144991
    http://twitter.com/LukasWalsh/status/8600658017
    http://twitter.com/LukasWalsh/status/8557584227

  4. Jag är en 62-årig konstnär från Ronneby i blekinge, och blev helt såld på Amanda när jag såg programmet. Håller fullständigt med Roger
    Trodde inte det fanns unga artister med en sån sund inställning till sin musik. Att hon DESSUTOM har en sån både skör o stark röst till sina fina låtar är ju så jävla bra. Önskar henne all framgång i karriären.Det gör inget att hon är snygg heller.
    Må väl/ bengan

Skriv något mysigt

