Amanda Jenssen Bloggen

Om A. J.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Happyland går direkt tilll mitt hjärta

Posted by Roger Krook på 28 oktober 2009

pressbild1

Det här är skrivet efter att ha lyssnat igenom albumet Happyland med Amanda Jenssen en gång. Det sägs att bra musik ska beröra och visst är det så. Men om man bara vill bli berörd kan man lika gärna ägna sig åt droger och annat risktagande. Det unika med musiken är att den går direkt till hjärtat. Om du tycker det låter pretentiöst kan du sluta läsa nu.

Varför bloggar man istället för att göra något vettigt? Jag har en annan blogg (under pseudonym) med närmare en miljon besök om året. Mitt evangelium där är att man ska ha kul, inte låta andra göra en ledsen och samtidigt vara rädd om sig själv. Den är min revansch för min barndom och tonårstid. Jag tror faktiskt den bloggen hjälper några att inte vara ledsna eller råka illa ut i onödan. Där får jag utlopp för min livsfilosofi och därför slipper ni (oftast) mina predikningar.

Men nu ska jag predika.

Hur våra liv blir beror inte på bra och dåliga val. Glöm din dröm. Jag börjar mer och mer tro att det viktigaste är vilka människor vi har turen eller oturen att möta, särskilt i perioder när vi är sökande, mottagliga eller sårbara. Orättvisan eller rättvisan i detta har i alla tider gäckat filosofernas försök till förklaring. Mina släktingar säger att jag egentligen skulle ha varit död, men jag har ofta stött på rätt personer vid exakt rätt tillfällen.

Räddaren i nöden kan komma i många skepnader. En skepnad är idolen som skriver och framför musik. Detta är inget nytt. Miljoner tonåringar hittade styrka att leva vidare hos Elvis, Beatles och Kate Bush. Om musiken är bra eller dålig kvittar egentligen, det viktiga är att den berör. Går förbi alla försvar och låser upp hjärtats lotus.

En gång sade en tjej på en fest (otippat värre) att hon skulle sjunga en sång för mig. Sedan sjöng hon Swing it, magistern. Det räddade mitt liv eller åtminstone mitt goda humör den gången. Därför sade jag för två år sedan (på skämt) att jag skulle vilja höra Amanda sjunga samma låt för mig. Och resten är historia.

Därför ska jag inte försöka övertyga någon om att Happyland är ”bra”. Men jag är desto säkrare på att den går direkt till mitt hjärta och tar mig till ett Happyland utan destruktivitet och risker, ett himmelrike på den här sidan pärleporten där man bara växer och mår bra.

Och precis som den där gången på festen så känns det som om någon ger mig precis det jag vill ha, men inte vågat hoppas på, knappt drömma om.

Till senaste inlägget

3 svar to “Happyland går direkt tilll mitt hjärta”

  1. Gubben said

    Jag var mycket besviken på den första skivan. Det är iofs ett ganska bra betyg…

    Den nya, njae, inte min stil. Men hon är en stjärna och kan bli en riktig stjärna, hon måste bara hitta hem… Och hemmet är ensamheten i flickrummet. Naket och avskalat, inga dekadenta glamourpastischer. Jazz, Kurt Weil, Tom Waits, Elvis, Las Vegas, Marilyn Monroe eller kitsch är inte intressant helt enkelt.

    Men när man lyssnar till Happyland i den akustiska tv-versionen, finns på youtube, så framträder sorgen tydligare.

    Och det gör mig verkligen glad och värmer mitt hjärta.

    Jag väntar och längtar och hoppas på nästa album…

  2. Sasty said

    Visst är det något magiskt med Amandas förmåga att gång på gång överträffa ens förväntningar och förhoppningar? Jag som drömt om att få höra Amanda göra jazz på skiva, åtminstone någon gång under den långa karriär jag tror på. Och så kommer det redan på uppföljaren.

    • Ja, visst är det magiskt! En rationell förklaring är att man väljer en idol utifrån sina önskningar, men Amanda är så oförutsägbar på ett sätt som alltid blir helt rätt till slut. Det som imponerar mest just nu är hur otroligt mycket bättre HL är jämfört med KMD. Men det krävs mycket mer tid innan jag kan börja uttala mig om enskilda låtar. (Vilket inte heller känns särskilt viktigt att göra, albumet är väl vad Frank Zappa kallade sitt första soloalbum: A movie for your ears. Att analysera enskilda scener är för cineaster.)

Skriv något mysigt

