Amanda Jenssen Bloggen

Roger E. Lee om A. J.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Den nya Amanda Jenssen: Dekadens och elegans

Posted by Roger Krook på 06 oktober 2009

 happyland album

Amanda Jenssen har sagt en del om sitt nya album Happyland. Hon har sagt att hon blottar sig (inte på det sättet) och att albumet verkligen är hon. Tydligen har Amanda haft konstnärlig kontroll över produktionen och kunnat styra hur slutresultatet ska se ut.

Ingmar Bergman blottade sig också och tålde inte kritik. En gång slog han en kritiker på käften. Efteråt ångrade IB sig. Han ångrade att han inte slog hårdare.

Amanda har sagt att den som skjuter på de nya låtarna skjuter på henne. Den som inte gillar albumet ska lyssna på någon annan artist. Så att hon lagt ner sin själ i albumet är väl årets underdrift. Hur ser den själen ut? Ganska svart, verkar det som.

Ändå beskriver Amanda Jenssen Happyland som en bild av verklighetsflykt, ett besök i de skumma nöjeskvarteren med både dekadens och elegans. Videon till singeln tycks inte bli på temat trallvänlig, familjevänlig göteborgsrock. Snarare ganska barnförbjudet fyrtiotal med last och lust. Och det tycker förstås en old-fashioned, dekadent swingpjatt låter jätte-jättebra.

Enda problemet är att mina förväntningar är enorma. Men hittills har Fröken Amanda alltid överträffat dem – och överraskat mig. Den här gången har jag dock lovat att bara lyssna på en ny låt om dagen, när albumet kommer. Ett helt album på en gång blir nog en kosmisk överdos, på gott och ont. Jag har även (nästan helt) motstått frestelsen att lyssna på de snuttar som släppts.

Albumet är enligt AJ inspirerat av 30- och 40-talets storbandsjazz, bl a The King of Hi-De-Ho Cab  Calloway – men anpassat till vår tid.

Med AJ är inget omöjligt och kanske, kanske kommer hon att vara utklädd till kålrot i någon av de videor som måste komma den närmaste tiden.

Allt om Happyland finns här

Till senaste inlägget

5 svar to “Den nya Amanda Jenssen: Dekadens och elegans”

  1. Sasty said

    Kära Krook, hur jag än beundrar din föresats att begränsa dig till en låt om dagen så tror jag att det går lite emot tanken: om Happyland är kapitel i en bok där låtarna länkar i varandra tror jag att den helst ska höras så: i en följd, tillsammans, så att känslan följer med från en låt till en annan.

    Sist jag pratade med Amanda pratade hon om att hon i stort sett bara handlar vinyl och att det är så man ska lyssna på ett album: höra låtarna i en följd, i den tänkta ordningen. Inte hoppa omkring mellan mp3-filer och välja och vraka kors och tvärs. Inte för att det var det du tänkt, utan mer en allmän reflektion.

    • Resten av livet kommer jag självklart att lyssna the vinyl style. Nu gällde det bara 28 okt. Förra gången hörde jag alla halva låtarna på youtube samma kväll och ångrade mig. Det bara snurrade i huvudet av en kosmisk överdos.Så jag bestämde mig för att höra en låt i taget på nästa skiva. Men vad som är mest renlärigt amandofilt kan man ju diskutera, he he. 😉

      • Sasty said

        Halva låtar skulle inte heller jag lyssna på, eller 30-sekunderssnuttar, alldeles avhuggna! Nej, då föredrar jag att vänta.

        Trevligt att se Krook här igen för övrigt!

        • Nöjet är helt på min sida!

          Ja, halva låtar ska jag iaf aldrig mer lyssna på.När jag köpte mycket skivor lyssnade jag alltid igenom hela. Sedan krävdes flera genomlyssningar innan det satt. Men när det gäller just AJ känns det som om hela skivan kan ge en överdos. Ärligt talat var det några som sade att de skulle höra en låt i taget förra året och det lät så coolt att klara av det. 😉

          Men jag kommer inte att mp3-hoppa eller programmera CD:n, hennes verk ska väl avnjutas som hon själv har tänkt det.

  2. Al B said

    Lyssna på bara en låt om dagen….det klarar ingen vanlig dödlig. Har en liten aning om att låtarna kanske sitter ihop som diamanter på ett snöre, hur gör man då?

    Al

Skriv något mysigt

