Amanda Jenssen Bloggen

Om A. J.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Ständigt denna Amanda Jenssen

Posted by Roger Krook på 25 september 2009

M.A.C.

Det har varit dött ett tag. Still crazy after all these months? Jodå, lika crazy som när jag skrev det här för vad som känns som en evighet sedan:

-Mamma, man får krama henne! utropar en 8-årig flicka lyckligt. Visst får man krama Amanda Jenssen, åtminstone om man är en liten flicka. Amanda lyfter upp en liten flicka i knät och kamerorna blixtrar.

Amanda älskar alla barnen, alla barnen på vår jord.
Röd och gul och vit och svart.
Gör det samma har hon sagt.
Amanda älskar till och med Bert Karlsson.

En lite större tjej vill bli fotograferad med sin idol. Amanda lägger armen om henne och ler mot fotografen. Tjejen gör peace-tecknet och kompisens kamera blixtrar.

Sedan vill en liten flicka i 30-årsåldern bli fotograferad med Amanda och det är klart hon får det. Amanda lägger sin arm runt hennes axlar. Någon till höger lyfter en kamera. Blixtsnabbt vänder sig Amanda dit och håller posen tills den nervöse fotografen är klar.

Det verkar som om debutanten Amanda Jenssen aldrig gjort något annat än kramat fans inför fotografer. Varje individ får Amandas fulla uppmärksamhet. I nästa ögonblick pratar hon glatt med en rullstolsburen man i 65-årsåldern.

Den osannolikt axelbrede vakten framför Amanda släpper fram fansen ett i taget och Amanda verkar inte ett dugg stressad, trots den långa kön. Amanda lever upp till förväntningarna om empati, värme, närvaro och generositet.

Det allra märkligaste är att Amanda Jenssen utstrålar en så vänligt självsäker, självklar auktoritet. Det må låta löjligt överdrivet, men jag har bara upplevt samma känsla en gång tidigare, när jag hade förmånen att träffa en av världens mest respekterade vishetslärare.

Man väntar sig inte att en 19-årig debuterande popsångerska ska matcha en sådan persons karisma. Men det gör Amanda.

Så blir det min tur. Varsågod, säger vakten och släpper fram mig, som om han stod i dörren till Stureplans mest svårintagliga inneplejs. Jag går fram till den alldeles verkliga Amanda och säger hej. Inom någon minut kommer jag att veta huruvida hon är en bluff eller inte. Detta är sanningens ögonblick.

Amanda ser mig djupt i ögonen och säger något, som förändrar mitt liv för alltid. Det tog henne exakt tre sekunder att övertyga mig.

Amanda Jenssens ögon är inte varmbrunt mjuka som hindens. (Eller heter rådjurshonan get?) De är mörkt, mörkt blå och blixtrar. Innan jag tar min CD och går tittar jag efter en gång till, för säkerhets skull. Jodå, de blixtrar som om himlens alla stjärnor fanns i dem.

Jag sitter på tåget och funderar på om en idol kan vara Räddaren i nöden, någon som kommer in i ens liv vid exakt rätt tidpunkt. Precis då stannar tåget och jag ska gå av. På perrongen sitter en kvinna och läser en bok. Över pärmen står det med stora röda bokstäver: RÄDDAREN I NÖDEN.

Man kan ju få M.A.C. för mindre!

Till senaste inlägget

Skriv något mysigt

