Amanda Jenssen Bloggen

Roger E. Lee om A. J.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Amanda Jenssen och jag 2007-2009

Posted by Roger Krook på 12 september 2009

Fotograf: amandalover.blogg.se

Fotograf: amandalover.blogg.se

September 2007 steg Amanda Jenssen ut ur teven och in i mitt hjärta. Denna min andliga upplevelse finns dokumenterad i den helcrazy new age-tidningen Dagens Industri.

Amandas första teveinspelning hade gjorts tidigare. Hon kom som ett yrväder en aprilafton med en tejpad gitarr i ett snöre om halsen. Då var hon en ovanligt söt och begåvad tonåring  i en dokusåpa.

Jag brukade hänga i idol-chatten, men där fungerade det inte med långa essäer. När jag skrev sådana blev det alltid konstigt tyst några minuter. Så jag startade världens första amandofila blogg under pseudonym. När den blev citerad i Idol startade jag en riktig blogg . Amandabloggar växte upp som svampar ur jorden och på forumen var det full fräs.

Mina personliga hallelujahmoments:

Suspicious Minds

Amanda lyfte sig i håret och flög skyhögt över alla hoppfulla wannabees. Dagen efter skrev kvällstidningen ”Hallelujah, Amanda!” över ett helt uppslag. Själv bölade jag som en stucken gris.

Hallelujah

Skulle Amanda kunna överträffa sig själv? Efter att ha spexat och skämtat om sex gick hon ut på scenen och skapade musikhistoria. Efteråt har Amanda Jenssen berättat att hon fick en ut-ur-kroppen-upplevelse under framträdandet. Ja, vem f-n fick inte det?

Numb

DYLM och Amarula Tree blev ungefär som man väntat sig. Så dök Numb upp på Youtube. Det var så utomjordiskt bra att jag var helt knäckt ett par dagar. Och låten hade Amanda skrivit själv en natt på ett hotellrum, utan någon som helst hjälp av professionella hitmakare. Cheezus!

Tjejen med universums vackraste ögon

När Amanda reste sig upp från scengolvet gnistrade och glimmade himlens alla stjärnor i hennes mörkblå ögon. När jag mötte hennes blick såg jag hela Universum. Det var på teve, skulle det fungera i verkligheten också?

Jodå, visst var jacken mörkblå och visst gnistrade och glimmade det i dom.

Swing it magistern

Jag brukade skämta om att jag ville höra Amanda sjunga min favoritlåt Swing it, magistern. Något jag uppfattade som lika sannolikt som att ett UFO skulle landa framför Riksdagshuset. En dag fick jag en kommentar på bloggen: Gissa vilken låt hon ska sjunga i direktsändning?

Med skälvande händer klickade jag på länken. Jodå, klart tjejen skulle sjunga Swing it, magistern! Innan trodde jag att Amanda var en ängel. Nu visste jag.

September 2008 var Amanda Sveriges hetaste skiv- och konsertartist. Tonårsflickan fyllde tjugo och var enligt egen utsago därigenom nästan vuxen. Jag lade ner flera timmar om dagen på bloggen och de amandofila nyheterna stod som spön i backen. M.A.C gick fram som en farsot över landet.

Nu är det september 2009 och här sitter man som en djävla  mumie.

Men även från Keopspyramidens östra gravkammare är framtiden ljus. Idag är Amanda Jenssen inte en nyupptäckt talang eller ett stjärnskott, utan en etablerad artist.

Amanda ligger sedan ett halvår på Svensktoppen (tredje plats) och ska komma ut med sitt andra album. Förväntningarna är enorma, men jag är säker på att hon (som vanligt) kommer att överträffa dem. Av någon anledning ser jag Monica Zetterlund framför mig.

Till senaste inlägget

2 svar to “Amanda Jenssen och jag 2007-2009”

  1. Sasty said

    Äntligen ett nytt långt reflekterande amandofilt inlägg från Krook. De har saknats! Hoppas nu att nytt amandofilt material kommer att regna över oss i form av ny musik, nya intervjuer och nya framträdanden.

Skriv något mysigt

