Amanda Jenssen Bloggen

Bloggen för dig som inte är tappad bakom en vagn.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Amanda Jenssens 2009: Nytt album och glada fans

Posted by Roger Krook på 02 februari 2009

Amandalover.blogg.se

Bild: Amandalover.blogg.se

Amanda Jenssens fans har röstat och sagt sitt. Egentligen tycker de nog att Amanda ska göra som hon själv vill, men om de får önska sig något är det:

Coverlåten Love Me Tender, musikstilen singer-songwriter i en duett med Pär Wiksten och Amanda Jenssen (aka Amanda Jensen) klädd i det hon själv gillar.

Att relativt okända låten Min Soldat (Ulla Billquist) kommer bara några procent efter Elvis gör mig nästan rörd. Mandys fans har både allmänbildning och god smak!

Minst populärt är enligt omröstningen (klicka på Rösta i menyn) just nu:

Coverlåten San Quentin, musikstilen soul-hiphop i en duett med Snoop Dogg och Amanda själv klädd i lack och läder.

Själv tycker jag nya (post-album) låtar som The End, My Raspberry Man, Come On Henry och inte minst Another Christmas bara blir bättre och bättre ju mer man lyssnar. (En del finns bara som konsertklipp på Youtube.) De är old-fashioned, känslosamma, vackra och med det drag av geni, som bara tycks bli mer och mer tydligt i allt Amanda Jenssen gör.

Därför tror jag Amandas album 2009 blir bättre än det 2008. Det är alltid svårt med uppföljare till en succé, men det här blir knappast en uppföljare. På Killing My Darlings fanns en del hits skrivna av andra och det fanns inget tydligt tema för albumet. Amanda själv har sagt att hon ska skriva allt själv nu, att allt är skrivet under samma period och att allt blir mer som en helhet.

Detta, tillsammans med den nya låtarna, känns väldigt, väldigt hoppingivande. Eller hur?

Till senaste inlägget

7 svar to “Amanda Jenssens 2009: Nytt album och glada fans”

  1. josefin said

    BÄÄÄÄÄÄÄÄÄST ❤

  2. Ellen said

    Amanda är bortom alla ord. alla kategorier.

  3. Alx said

    uromjordisk kan funka mycket bra, gudomlig går bra för mig också:)

  4. Alx said

    Men HUR hon kan göra saker så bra förstår jag inte..
    Minns när jag tittade på Sverige! då pear var med och mandy kommer insvassandes och bara slår sig ner och börjar spela.
    Det ögonblicket var magiskt, hennes mjuka röst pears vackra stämmor, varje ny låt man får höra från henne gör mig bara mer och mer förvånad och förundrad.
    Hur kan man göra så bra saker och hur kan man bräcka sig själv om och om igen?
    Jag älskar alla Amandas verk för de tillför alla något nytt till henne och allt har sin egen röst och personlighet. Nej jag förstår inte!

    • Roger Krook said

      Alx: Det bästa man kan säga är kanske att hon är utomjordisk? Pär sade i Sverige! att Amanda var ”spejsad”!

  5. Roger Krook said

    Alx: Tack! 🙂 Ja, det nya albumet blir nog något alldeles extra!

  6. Alx said

    Tack underbara du för ett nytt välskrivet inlägg!
    Själv håller jag på att gå sönder av iver för det nya albumet och även jag tror att hon kommer att göra det här nya hästlängder bättre än det förra.
    Inte för att jag vet hur det är möjligt för jag älskar KMD!
    Det ska bli löjligt spännande att se vad temat blir och hur hennes sound kommer låta för jag tror den här plattan kommer vara mer.. ja vad ska man säga..
    Som hon själv sa kanske.. Mer som en helhet och inte alls lika spretigt.
    Tycker det var bra att hon fick ”leka av sig” lite i kmd och kanske vet hon nu vilken väg hon vill gå, själv hoppas jag på fler låter i stil med Someday, My raspberry man, the end & come on, henry! som det är ett underbart drag i!

Skriv något mysigt

