Amanda Jenssen Bloggen

En av sydvästra Norrbottens fem bästa amandabloggar.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Musikåret 2008: Swing it, Amanda Jenssen!

Posted by Roger Krook på 27 december 2008

Så här i slutet av 2008 vill man gärna summera musikåret. Då kan det komma att handla om Amanda Jenssen (aka Amanda Jensen), som under detta år fick sitt stora genombrott och flera nomineringar till Årets Nykomling och Årets Artist.

”Amanda Jenssen hade ett hektiskt år med skivsläpp och intensivt turnerande. ”
HD.se

Mats Olsson listar årets CD-skivor och sporthändelser:
Expressen

Expressen listar de hetaste nöjespersonligheterna 2008:
Expressen

Den hetaste händelsen för mig personligen var när Amanda Jenssen sjöng Swing it, magistern! i direktsändning inför miljonpublik. Hon valdes till Kvällens Artist, vilket bevisar att kvalitet och folklighet går att kombinera. I Allsångens tillbakablick på juldagen upprepade Amanda det hon sagt tidigare, att Swing it, magistern! var det självklara låtvalet för henne och att hon var väldigt glad att hon fick igenom sitt val. (Först sade arrangörerna nej, enligt uppgifter i media.)

Amanda berättade även att hon hade kunnat sjunga Swing it, magistern! på skånska, men att hon valde en version som behöll originalversionens språkdräkt: -Det vaar en gång…

Med en liten överdrift har mitt liv varit ett antal Swing it, magistern! och transportsträckor däremellan. Att Amanda skulle sjunga just den låten, när hon fick välja vilken som helst, är därför fullständigt osannolikt – och alltså precis den typ av synkronicitet en amandofil kan vänta sig.  Faktum är att jag redan 2007 skrev att min dröm var att få höra Amanda sjunga en ”gammal svensk” schlager som Min soldat eller Regntunga Skyar. Egentligen ville jag få höra Swing it, magistern! – men att den drömmen skulle gå i uppfyllelse, att jag skulle sitta och lyssna på Amanda sjungande ”Det vaar en gång” vågade jag inte ens hoppas på.

And now you got me doing it.

Till nyaste inlägget

Skriv något mysigt

