Amanda Jenssen Bloggen

Om A. J.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Ett bloggår med (om) Amanda Jenssen

Posted by Roger Krook på 19 december 2008

Jorden går i en oavbruten spiral runt solen och det finns ingen början eller något slut på ett varv. Vi är uppfostrade med det hednisk-kristna året som börjar och slutar omkring midvintersolståndet. Därför känns det ändå logiskt att summera ”det gångna året” så här i slutet av december. För mig var 2008 ett år med bloggande om Amanda Jenssen (aka Amanda Jensen).

Jag är väldigt stolt över att jag startade världens första blogg/sajt om Amanda Jenssen hösten 2007. Det gjorde jag under falskt namn och på världens sämsta blogghotell. RSS-flödet validerade inte med defaultinställningar och det var bara början på eländet. Efter några veckor hörde jag mig ändå citeras på teve och då förstod jag att jag var något på spåren. Under tiden hade världens andra amandablogg, idag nedlagd, hunnit starta. Den var sökmotoroptimerad och gick direkt upp i toppen på Google.

Då bestämde jag mig för att börja blogga på ett marknadsledande blogghotell och på blogg.se fungerade allt som det skulle. Den första veckan hade jag två besökare, varav den ena var jag själv. Sakta men säkert började dock folk hitta dit och skriva snälla kommentarer. Några skrev elaka kommentarer, men hellre både hatad och älskad än bara okej. Då fanns det något som kallades ”amandahatare”, en art som idag tycks ha dött ut.

I början av 2008 kom det en explosion av amandabloggar, amandasajter och amandaforum. De flesta upptäcker efter ett tag att dagligt bloggande tar alldeles för mycket tid, så bloggarna kommer och bloggarna går. Men bloggandet om Amanda Jenssen består. Jag följer 17 mer eller mindre aktiva amandabloggar med Bloglovin. Den dag de skriver något nytt inlägg får jag upp det under rubriken ”amandofilt”.

Snacka om synkroniciteter: När jag går till Bloglovin för att räkna hur många bloggar det är jag följer möts jag av ett nytt inlägg från pausade AJFA. I vintras var Amazing Amanda (senare AJFA) ett ställe där jag (och många andra) alltid fick inspiration även den gråaste dag. Läs själv här: AJFA om Another Christmas

I slutet av 2008 hade jag slagit i alla produktivitetstak på blogg.se och det var dags att gå vidare till en ny plattform. Så jag avslutade mitt bloggår med att starta den här bloggen på WordPress. Borta är annonserna, de politiska nyhetskommentarerna och alla inlägg om blandade ämnen. Det här är numera en dedikerad amandablogg och det känner jag mig nöjd med inför starten av bloggåret 2009.

Ett gott nytt bloggår 2009!

Till nyaste inlägget

2 svar to “Ett bloggår med (om) Amanda Jenssen”

  1. Roger Krook said

    Birger: Tack, det är väldigt roligt att höra!

  2. Birger said

    Det är så härligt att läsa om Amanda på din blogg. Besöker den nästan varje dag. Arkivet sammanställer allt på ett bra sätt. Jag är ett verkligt fan. Jag längtar efter att få se henne live igen. Jag var på China-teatern i november. Det var en upplevelse. Ser fram emot en ny CD men den första var så bra så den kan man hålla sig flytande på ett bra tag till!

Skriv något mysigt

