Amanda Jenssen Bloggen

Roger E. Lee om A. J.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Bloggen anpassad till röstsyntes

Posted by Roger Krook på 18 december 2008

Genom att använda röstsyntes kan den som ser dåligt få bildskärmens texter upplästa i datorns högtalare.

Därför har jag gått igenom hela sajten och försökt ta bort de största bristerna. Bilder blir av naturliga skäl ett problem, eftersom röstsyntesprogrammen (precis som sökrobotarna) idag (såvitt jag vet) inte kan tolka text i bilder. Jag undviker bildlänkar och när jag använder dem skriver jag ”Klicka på bilden för…” eller ”Gå till…” bredvid.

Alla vet inte att texten som kommer upp när man för muspekaren över en bild är avsedd för röstsyntes. Därför kommer det ofta upp ”bg_press_x14-8.jpg” och liknande. Det säger betydligt mer om texten är tex ”Amanda Jenssen i Ecuador”.

Apropå anpassning så har jag lagt in bloggen i Bloglovin och Technorati. Klicka på länken i inlägget ”Följ min blogg med Bloglovin” för att prenumerera på den här bloggen i Bloglovin. Om du inte redan använder Bloglovin, så kan jag rekommendera  denna webbtjänst. Själv följer jag snabbt och enkelt ett fyrtiotal bloggar, som skulle ta timmar att sitta och kolla manuellt.

Technorati är en världsledande bloggportal med miljoner registrerade bloggar. För att följa den här bloggen via Technorati, välj ”Om” i menyn och klicka på ikonen ”Add to Technorati”.

Det var all rolig teknik för idag. 🙂

Skriv något mysigt

