Amanda Jenssen Bloggen

Om A. J.

  • Amanda Jenssen 2014
  • Amanda Jenssen Superstar

    Amanda Jenssen is one of Sweden’s leading artists and one, that in comparision to most of her peers, really has what it takes to break internationally.
  • Följ mig på Twitter

  • Blogkeen

    Amanda Jenssen Bloggen

Amanda Jenssen 4-Ever

Posted by Roger Krook på 10 december 2008

noaaabkteql43s26175När jag var liten tänkte jag: -Tänk om en annan sädescell hade hunnit först till ägget, då hade jag varit någon annan nu. Så kan man förstås inte säga, man kan inte vara någon annan i den bemärkelse  jag tänkte mig. Jag-begreppet är upplevelsen av den vi är just nu och kan inte vara en upplevelse av någon annan.

På samma sätt kan man inte få veta vad som skulle ha hänt. Det är fascinerande med alla historier där någon räddar livet på en liten pojke. Efteråt tröstar de pojken och frågar vad han heter. Då torkar han tårarna ur ögonen, sväljer  och svarar ynkligt: -Adolf Hitlej.

Fascinerande javisst, men man kan aldrig få veta vad som skulle ha hänt eller vilken inverkan på framtiden en handling kommer att få. Svaret ryms helt enkelt inte inom begreppen dåtid, nutid och framtid, som vi känner dem.

Amanda Jenssen (aka Amanda Jensen) har sagt en del saker, som gjort mycket i mitt liv begripligt för mig. Livet är ju ofta en jakt på något, även om vi jagar olika mål. En del vill åstadkomma fantastiska saker, andra vill göra så lite som möjligt och helst emigrera till en varm ö med vita stränder, där de kan ligga och göra absolut ingenting resten av livet.

När Amanda säger att hon får kickar av att åstadkomma saker och känner satisfaction när hon använt tiden till något vettigt, förstår jag precis vad hon menar. De bästa perioderna i mitt liv har präglats av vänskap, men även av att jag haft möjlighet att åstadkomma saker jag kunde vara stolt över. Om man åstadkommer dessa saker inom eller utanför yrket har i princip ingen betydelse, men omgivningens acceptans är större om man tex jobbar som kock än om man får sina matlagningskickar hemma i köket. Lönearbetet är ju det centrala värdet i hela vår kultur.

Man tror att livet bär på ett stort mysterium och så är det så enkelt: Vissa människor måste få åstadkomma saker de kan vara stolta över, annars blir de deprimerade. Om jag vetat det tidigare hade jag tex aldrig förnedrat mig på idiotiska arbetsplatser eller umgåtts med idiotiska personer, då priset var att de medvetet försökte hindra mig från att göra något bra.

Livet är kort och man ska inte kasta bort det på att försöka bli godkänd av idioter. Amanda uttrycker det som att man inte ska låta sig styras av rädslan eller förhandla med dem som ”har problem” med ens sätt att se ut, klä sig och vara. Självklart när man förstått det, men ack så svårt innan man nått dit.

Kanske har vi någon gång fått beröm när vi gjort något riktigt bra, men den som sticker ut kan bli både hatad och älskad. Amanda säger: -Hellre både hatad och älskad än bara okej. Ja, att bli accepterad för att man låtsas vara någon annan är knappast någon höjdare.

Vi som dras till en idol som Amanda har kanske ett behov att få höra just det här. (Annars kunde vi lika gärna gilla Claes af Geijerstam istället.) Något djupare behov har vi helt säkert, vilket är svårt att förklara när folk säger: -Är hennes musik verkligen så bra? Musiken är bra, men förhållandet till en idol handlar om mer än bara bra musik.

Men vi får aldrig veta vad som skulle ha hänt, om Amanda fötts tio år tidigare, om hon satsat på en karriär som krukmakare eller om hon inte tävlat i Idol.

Vi kan bara vara glada att det gick som det gick.

Till nyaste inlägget

Skriv något mysigt

